حرکت اسلامی افغانستان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حرکت اسلامی افغانستان

حرکت اسلامی افغانستان
رهبرسید محمد علی جاوید
رئیسسید محمد علی جاوید
بنیان‌گذارمحمدآصف محسنی
بنیان‌گذاری۱۹۷۸
ستادکابل
روزنامهاستقامت
مرام سیاسیشیعه اسلام‌گرایی
وابستگی ملیافغانستان
وبگاه
www.iharakatpoa.com

حزب حرکت اسلامی از احزاب مجاهدین افغانستان می‌باشد. این حزب در فروردین (برج حمل) سال ۱۳۵۷ توسط جمعی از روحانیان شیعه افغانستان مقیم حوزه علمیه قم به رهبری آصف محسنی برای مبارزه با حکومت افغانستان تشکیل شد. حرکت اسلامی تنها جریان مهم شیعه مجاهدین افغانستان بود که حاضر نشد به حزب وحدت اسلامی افغانستان که از جانب جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده بود، بپیوندد.

حرکت اسلامی مجموعه‌ای از گروه‌های کوچکی چون: روحانیون مبارز افغانستان، دفاع از محراب، ملت، تشیع، قرآن و عترت، سازمان آزادی، ندای عدالت و… بود.[۱] رهبری آن در ابتدا آصف محسنی، سید محمد علی جاوید رئیس شورای مرکزی و شهید غلامحسن کاشفی مسئول نظامی سید حسین انوری و سید اسدالله مسرور از فرمانده های قدر و بزرگ این حزب بود .

با وجودی ماهیت شیعی حزب حرکت اسلامی این حزب بعدها به سبب مداخلات ایران در امور افغانستان و فشار برای پیوستن به حزب وحدت به پاکستان کوچید. این حزب در دوران حکومت طالبان به ائتلاف شمال پیوست.

کارکرد[ویرایش]

حزب حرکت اسلامی افغانستان در مرحله اول در افغانستان و خارج از افغانستان پیش رفت طوریکه صدها پایگاه نظامی در افغانستان و خارج از افغانستان داشت [نیازمند منبع] و این پایگاه‌ها در مقابل ارتش شوروی سابق مبارزه می‌کردند و پیروزی‌های زیادی را بدست آوردند[نیازمند منبع].

حزب حرکت اسلامی در بُعد نظامی بیش از ۱۰۰ پایگاه نظامی در ۱۹ ولایت (استان) افغانستان ایجاد نموده و ده‌ها هزار نیروی مسلح را علیه قوای شوروی سابق سازماندهی و رهبری کرد[نیازمند منبع].

وضعیت کنونی[ویرایش]

در سال ۱۳۸۴ محسنی از رهبری این حزب کناره گرفت وسید محمدعلی جاوید به عنوان رهبر این حزب انتخاب شد و فعلا این این حزب به نام حزب حرکت اسلامی آزاد افغانستان در وزارت عدلیه ثبت می باشد. [۲] [۳] حزب حرکت اسلامی افغانستان در حال حاضر از لحاظ تشکیلاتی دارای سه بخش عمده و اساسی می‌باشد:

  1. رهبری
  2. شورای اجرایی حزب حرکت اسلامی افغانستان
  3. شورای مرکزی حزب حرکت اسلامی افغانستان

منابع[ویرایش]

http://www.afghanpaper.com/info/dolati/ahzab%20siasi.htm http://www.iec.org.af/jemb.org/dari/Political%20Parties/political_update_18june_dar.pdf بایگانی‌شده در ۱۱ آوریل ۲۰۱۴ توسط Wayback Machine http://moj.gov.af/fa/page/registered-political-parties-and-social-organizations/1700 بایگانی‌شده در ۱ اوت ۲۰۱۹ توسط Wayback Machine https://web.archive.org/web/20141028064240/http://www.harakatislami.af/

سایت وزارت عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان