حرز نهم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نمایی از سامانه پدافند هوایی حرز نهم در رژهٔ سال ۱۳۹۶

حرز نهم یک سامانه پدافند هوایی ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. از این سامانه پدافندی در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ رونمایی شد.[۱][۲][۳]

نامگذاری[ویرایش]

احمد وحیدی وزیر دفاع ایران دربارهٔ نامگذاری این سامانه پدافندی گفته‌است: «(این) سامانه پدافند هوایی به یاد و نام امام نهم حضرت جوادالائمه به نام حرز نهم نامگذاری شده».

ویژگی‌ها[ویرایش]

سامانه پدافند هوایی حرز نهم یک سامانه پدافندی برد کوتاه است که به صورت پسیو عمل می‌کند. این سامانه اهداف را در برد ۱۰ کیلومتری و ارتفاع ۵ کیلومتری هدف قرار می‌دهد.

به گفته وزیر دفاع ایران حرز نهم «یک سامانه پیچیده پدافندی است که قادر است اهداف مورد نظر را در ارتفاع کم و کوتاه مورد شناسایی و ردیابی قرار داده وبصورت هوشمند و خودکار مورد هدف قرار دهد».[۴]

وحیدی تحرک بالا، موبایل بودن سامانه سلاح و قابلیت بکارگیری در شب را از ویژگی‌های سامانه پدافندی حرز نهم خوانده‌است. به گفته وی «این سامانه قابلیت اتصال به شبکه پدافند کشور را دارد و قادر است ظرف کمتر از چند دقیقه برای مقابله با تهدیدات آماده و فعال شود.»[۵]

به گفته وزیر دفاع ایران «این سامانه به دلیل اینکه از نوع پسیو است، دشمن نمی‌تواند بر روی آن اخلال ایجاد کند».[۶]

پی‌نوشت‌ها[ویرایش]

  1. «خط تولید انبوه سامانه جدید پدافند هوایی "حرز نهم" با حضور وزیر دفاع افتتاح شد، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران». بایگانی‌شده از اصلی در ۷ ژوئن ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۷ مه ۲۰۱۳.
  2. ایران از تولید انبوه یک راکت کوتاه‌برد جدید خبر داد، خبرگزاری صدای افغان، ۳۱ ثور ۱۳۹۲.
  3. Iran claims new air defense missile system, The Washington Times, May 20, 2013.
  4. با حضور وزیر دفاع؛ خط تولید انبوه جدیدترین سامانه پدافند هوایی ایران با نام "حرز نهم" افتتاح شد، باشگاه خبرنگاران، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲.
  5. افتتاح خط تولید سامانه جدید پدافند هوایی «حرز نهم»، وبگاه روزنامه مردم سالاری، ۱۳۹۲/۰۲/۳۱.[پیوند مرده]
  6. «سردار وحیدی در جمع خبرنگاران: دشمن توانایی اخلال در سامانه موشکی «حرز نهم» را ندارد، خبرگزاری فارس، ۱ خرداد ۱۳۹۲». بایگانی‌شده از اصلی در ۸ ژوئن ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۲۷ مه ۲۰۱۳.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]