حراملو

مختصات: ۳۹°۰۹′۳۴″شمالی ۴۴°۱۸′۲۷″شرقی / ۳۹٫۱۵۹۳۷°شمالی ۴۴٫۳۰۷۵۲°شرقی / 39.15937; 44.30752[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حراملو
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانآذربایجان غربی
شهرستانچالدران
بخشبخش مرکزی
دهستانچالدران شمالی
نام محلیحاراملو
نام‌های دیگرحاراملی
مردم
جمعیت۱۳۵ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۴۳۳۸۸

حراملو، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان چالدران در استان آذربایجان غربی ایران است. حراملو با روستاهای زاویه سفلی یا آشاغی زیوه، چاووش، رّوّض، مادلو، جگنلو، گورگوره، یوخاری و آشاغی تخت روان همسایه است.

اکثر مردم این روستا به کارهایی دامداری و کشاورزی وابسته دامداری مانند پرورش علوفه، یونجه، شبدر، جو و گندم مشغولند.  

به باور عموم، نام این روستا به جنگ چالدران زمان صفویه و عثمانی وابسته است. درواقع، بخاطر قرار گرفتن خانواده شاه اسماعیل (حرم ایشان) در این محل نام این روستا به حرملو ( با تلفظ ترکی حراملو) معروف شده است.

از شرق این روستا رودخانه قیزلار چایی می گذرد، تا دهه هفتاد رودخانه ای پرآب بود و ماهی های مختلفی از جمله ماهی قیزلار آلای وحشی در این رودخانه وجود داشتند و افراد روستا بصورت تفریحی به شکار و صید ماهی می پرداختند. درواقع، در فصل تابستان بعلت کم شدن آب رودخانه مسیر آب رودخانه را " در عرض رودخانه" عوض می کردند و ماهی های از بیرون از آب را در شکار می کردند. بندرت از تور ماهیگیری استفاده می کردنند. در فصل زمستان هم روی رودخانه یخ می زد و ماهی های داخل آب رودخانه به یخ می چسبیدند و با شکستن یخ رودخانه به شکار و صید ماهی می پرداختند. منبع و تغذیه آب قیزلار چایی چشمه و برکه ای در نزدیکی مرز ترکیه بنام خان گلی (برکه خان) بوده، پس از کانال کشی آب خان گلی به منطقه آواجیق رودخانه قیزلار چایی به رودخانه فصلی تبدیل شده و طبیعتا دیگر ماهی ای در قیزلار چایی نیست.


محله ها: حراملو از ۲ محله بنام های آشاغی و یوخاری محله تشکیل شده است. مسجد و مدرسه این روستا در آشاغی محله قرار دارد. مسجد با دیوار های سنگی بزرگ ساخته شده است.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان چالدران شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۰ نفر (۴۴خانوار) بوده‌است.



منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.