حافظ ناظری

صفحه نیمه‌حفاظت‌شده
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حافظ ناظری
حافظ ناظری کنسرت آواز پارسی تهران ۲۰۱۷
حافظ ناظری کنسرت آواز پارسی تهران ۲۰۱۷
اطلاعات پس‌زمینه
زاده۸ مرداد ۱۳۵۸ ‏(۴۴ سال)
تهران، ایران
ژانرموسیقی سنتی ایرانی
موسیقی کردی
موسیقی مقام ایرانی
پیشهخواننده، آهنگساز، نوازنده
ساز(ها)سه‌تار، دف، سه‌تار حافظ
سال‌های فعالیت۱۳۷۷–اکنون
استاد(ها)شهرام ناظری
وبگاه

حافظ ناظری (زادهٔ ۸ مرداد ۱۳۵۸) آهنگساز و خوانندهٔ اهل ایران است. او فرزند شهرام ناظری خواننده، موسیقی‌دان و آهنگساز موسیقی سنتی ایرانی است.

زندگی‌نامه

حافظ ناظری از سه سالگی درس آواز را شروع کرد و از همان سال‌ها شروع به نواختن تنبور و سه تار کرد. هفت ساله بود که مطالعاتش در این باره آغاز شدند. پس از آن به نوازندگی دف پرداخت و تکنیک‌های منحصر به فردی را در دف نوازی به وجود آورد که بسیاری از جوانان ایرانی از تکنیک‌های وی در حال حاضر استفاده می‌کنند.[۱]او از نه سالگی در کنسرت‌های سنتی اروپا و خاورمیانه پدرش شرکت می‌کرد. در شانزده سالگی در فستیوال هسفینکس بلژیک شرکت کرده و حضور در فستیوال‌هایی چون دل‌کاپولو ایتالیا، دلاویر پاریس و فستیوال بیت‌الدین لبنان از جمله دیگر برنامه‌های او بود.[۱] وی سال ۲۰۰۰ گروهی از نوازندگان جوان و با استعداد را دور هم جمع کرد و گروه رومی_مولانا را تشکیل داد و کنسرت‌هایی را دربرخی شهرهای ایران اجرا کرد. هنگامی که نوزده ساله بود برای تحصیل موسیقی کلاسیک غربی به نیویورک مهاجرت کرد.[۱] در سال ۲۰۱۴ یک آلبوم با عنوان «پروژه سمفونی رومی: ناگفته» (Rumi Symphony Project: Untold) را در خارج از ایران با تهیه‌کنندگی سونی منتشر کرد که هنرمندانی چون ذاکر حسین ،گلن ولز و مت هایموویتز هم از نوازندگان آن هستند.[۲]

آثار منتشر شده

آلبوم مستقل

  • ناگفته (۲۰۱۵)[۲]
  • بعد یازدهم (بخش اول پروژه سمفونی رومی) - انتشار در زمستان ۱۳۹۲ (۲۰۱۴)[۳]

حضور به‌عنوان نوازنده

  • شور رومی (مولویه): آهنگ‌ساز
  • آلبوم کنسرت ۷۷ (شهرام ناظری و کامکارها): نوازنده سه‌تار
  • آواز اساطیر (شهرام ناظری و فیض بشی‌پور): نوازنده دف
  • آلبوم حیرانی (شهرام ناظری و گروه شمس): نوازنده دف

ساز حافظ

ساز حافظ در واقع ایده حافظ ناظری و ساخته سعید صفری و مجید صفری است. در این ساز دو سیم به سه تار اضافه شده که باعث شده حجم صدا در ساز جدید بیشتر شود. به این ساز ۱۷ پرده کروماتیک افزوده شده‌است.[۴][۵][۶]

حاشیه‌های حافظ ناظری

اولین آلبوم

پس از به بازار آمدن اولین آلبوم حافظ ناظری و انتشار ادعاهای وی دربارهٔ فعالیت‌های موسیقایی و تحصیلاتش در آمریکا، سجاد پورقناد اولین انتقادها را دربارهٔ او، در مجله گفتگوی هارمونیک منتشر کرد.[۷] همچنین پس از انتشار دومین اثر او هوشنگ کامکار در نامه‌ای سرگشاده انتقادات گسترده‌ای را نسبت به آهنگسازی و نوع تبلیغات وی در روزنامه شرق به انتشار رساند.[۸] حافظ ناظری جوابیه‌ای در پاسخ به هوشنگ کامکار ارائه داد.[۹][۱۰]

نگارخانه

منابع

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ «با بازگشت حافظ ناظری به ایران سمفونی بزرگ رومی در تهران به‌صدا درمی‌آید». خبرگزاری ایسنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۲۶.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Rumi Symphony Project: Untold, SONY MASTERWORKS, 2014-03-11, retrieved 2020-06-26
  3. «رونمایی از آلبوم «بُعد یازدهم» اثر جدید حافظ ناظری- اخبار خبری - اخبار تسنیم - Tasnim». www.tasnimnews.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۲۶.
  4. «حافظ ناظری از سه تار ابداعی خود گفت». همشهری آنلاین. ۲۰۰۹-۰۵-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۲۶.
  5. «سازهای ابداعی معاصران از قنبری‌مهر تا حافظ ناظری+فیلم و صوت». خبرگزاری ایلنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۲۶.
  6. «Magiran | روزنامه اعتماد (1388/02/13): با حضور شهرام و حافظ ناظری و لوریس چکناواریان ساز «حافظ» رونمایی شد». www.magiran.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۲۶.
  7. «توصیه‌هایی به حافظ ناظری و بهرام تاج آبادی». گفت‌وگوی هارمونیک.
  8. هوشنگ کامکار. «نقد هوشنگ کامکار بر اثر حافظ ناظری». فرارو. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۲۶.
  9. «جوابیه تند حافظ ناظری به نقد هوشنگ کامکار». فرارو. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۲۶.
  10. «ناظری: کسی که سه تار خود را به سختی کوک می‌کند می‌خواهد ناجی موسیقی ایران باشد». خبرآنلاین. ۲۰۱۵-۰۸-۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۲۶.