حاجی‌مراد گاتسالوف

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حاجی‌مراد گاتسالوف
اطلاعات شخصی
نام کاملحاجی‌مراد سلطانوویچ گاتسالوف
ملیتروسیه‌ای
زاده۱۱ دسامبر ۱۹۸۲ ‏(۴۱ سال)
اوستیای شمالی-آلانیا، روسیه
قد۱٫۷۸ متر (۵ فوت ۱۰ اینچ)
ورزشی
کشور روسیه
ورزشکشتی
دسته(ها)سنگین‌وزن
فوق سنگین‌وزن
سبکآزاد
باشگاهزسکا مسکو
مربیولادیسلاو سِبویف (از ۱۹۹۷)

حاجی‌مراد سلطانوویچ گاتسالوف (به روسی: Хаджимурат Солтанович Гацалов) (زادهٔ ۱۱ دسامبر ۱۹۸۲) کشتی‌گیر اوستیایی‌تبار اهل روسیه است که یکی از برترین کشتی‌گیران در دههٔ ۲۰۰۰ جهان محسوب می‌شود.[۱] گاتسالوف در دو دستهٔ سنگین‌وزن و فوق سنگین‌وزن کشتی آزاد برندهٔ مدال طلای المپیک ۲۰۰۴ آتن و نیز قهرمان پنج دورهٔ مسابقات قهرمانی کشتی جهان در سال‌های ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ شده‌است. او همچنین نایب‌قهرمان جهان در ۲۰۱۰ و قهرمان سه دورهٔ قهرمانی کشتی اروپا است.

فعالیت در کشتی[ویرایش]

گاتسالوف درحالی‌که در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ قهرمان کشتی اروپا شده بود، به عنوان ملی‌پوش روسیه در وزن ۹۶ ک‌گ در المپیک ۲۰۰۴ آتن حضور یافت. او الدار کورتانیدزه گرجی که قهرمان جهان بود را مغلوب کرد و در نیمه‌نهایی نیز دانیل کورمایر آمریکایی را شکست داد و به فینال رسید. در دیدار نهایی نیز محمد ایبراگیموف از ازبکستان را ۴–۱ برد و قهرمان شد.

او در قهرمانی جهان ۲۰۰۷ باکو تمامی حریفانش را در حالیکه روزه بود شکست داد و به قهرمانی رسید. [۲] در فینال مسابقات قهرمانی کشور روسیه ۲۰۰۸ او در یک رقابت نزدیک به شیروانی مرادوف باخت و مرادوف جانشین گاتسالوف در المپیک ۲۰۰۸ پکن شد و به قهرمانی المپیک در این وزن رسید اما در سال ۲۰۰۹ گاتسالوف توانست با شکست رقبایش دوباره دوبنده تیم ملی را کسب کند و در قهرمانی کشتی جهان ۲۰۰۹ مدال طلا و در قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۰ مدال نقره را کسب کند.

در قهرمانی جهان ۲۰۱۱ استانبول، گاتسالوف که با دوران اوج خود فاصله داشت و افول کرده بود به تیمور ازتیگیف از قزاقستان باخت و حذف شد. در سال ۲۰۱۲، او در انتخابی روسیه از عبدالسلام گادیسف در رقابتی که بسیار مورد توجه قرار گرفت شکست خورد و از راهیابی به المپیک ۲۰۱۲ لندن بازماند اما در سال ۲۰۱۳ او به یک وزن بالاتر در ۱۲۰ ک‌گ رفت و در قهرمانی کشتی روسیه به قهرمانی رسید.

در قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۳ بوداپست او در نیمه‌نهایی گنو پتریاشویلی از گرجستان را که در آینده چندین دوره قهرمان شد را ضربه فنی کرد و در فینال نیز آلن زاسایف اوکراینی را شکست داد تا اینبار در وزن ۱۲۰ ک‌گ قهرمان جهان شود و پنجمین مدال طلای جهان را از آن خود کند.

او قهرمانی کشتی جهان ۲۰۱۴ تاشکند نیز ملی‌پوش روسیه در ۱۲۵ ک‌گ بود که به مدال برنز رسید.او در سال ۲۰۱۴ پیش از رقابت جان جونز و دانیل کورمایر، در رقابت‌های یواف‌سی ۱۸۲ با کورمایر تمرین مشترک انجام داد و به رقیب پیشین خود کمک کرد.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. "Olympic Champion Wrestler With Great MMA Potential: Russia's Khadzhimurat Gatsalov". Bjj Eastern Europe (به انگلیسی). 2013-10-02. Retrieved 2021-12-01.
  2. «"گاتسالوف" با زبان روزه قهرمان شد دكتراي فيزيولوژي و تغذيه ورزشي: با رعايت اصول، مي‌توان در حين روزه‌داري ورزش کرد». ایسنا. ۲۰۱۱-۰۸-۰۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۱-۲۹.
  3. UFC Presents, Bad Blood: Jones vs. Cormier