اوپن‌جی‌دی‌کی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از جی‌دی‌کا باز)
اپن‌جی‌دی‌کی
توسعه‌دهنده(ها)شرکت اوراکل
مخزن
نوشته‌شده باسی++، جاوا
سیستم‌عاملچندسکویی
گونهسکوی جاوا
پروانهگنو + گنو ارتباطات مستثنا
وبگاه

اپن‌جی‌دی‌کی (به انگلیسی: OpenJDK) که همچنین به نام کیت توسعهٔ باز جاوا نیز شناخته می‌شود، پیاده‌سازی آزاد و متن‌باز از زبان برنامه‌نویسی جاواست. در سال ۲۰۰۶ با تلاش سان میکروسیتمز برای متن بازنمودن و بردن جاوا تحت گنو ٬تلاش برای ایجاد این برنامه صورت پذیرفت، البته این اجازه‌نامه دارای استثنائاتی برای بخش‌هایی از کیت جاوا نیز بود.

تاریخچه[ویرایش]

قول سان برای ارایهٔ نسخهٔ ابتدایی[ویرایش]

در کنفرانس جاوا وان در سال ۲۰۰۶ ٬سان اعلام نمود که می‌خواهد جاوا را متن‌باز نماید.[۱][۲] و در ۲۵ام اکتبر، ۲۰۰۶ (۳ام آبان‌ماه ۱۳۸۵)، در کنفرانس دنیای باز اوراکل، جاناتان شوارتز گفت که شرکت متبوعش، اقدام به متن بازنمودن هستهٔ جاوا در طی ۳۰ تا ۶۰ روز آینده خواهد نمود.
سان، ماشین مجازی هات اسپات جاوا و مترجم آن را به عنوان متن‌باز تحت اجازه‌نامه عمومی همگانی گنو، در تاریخ ۱۳ نوامبر ۲۰۰۶ (۲۲ آبان ۱۳۸۵) منتشر نمود. در ادامه وی قول داد که باقی کیت توسعه جاوا (که شامل محیط زمان اجرای جاوا بود) را تحت همین اجازه‌نامه تا تاریخ مارس ۲۰۰۷، (اسفند ۱۳۸۵)منتشر خواهد نمود، البته این انتشار به جز بخش‌هایی خواهد بود که سان اجازهٔ انتشار آن‌ها را ندارد. .[۳] براساس نظریات دانشمند علوم رایانه و مدافع نرم‌افزار، ریچارد استالمن ٬این کار پایانی بر «تلهٔ جاوا» از طرف وابستگی به فروشنده است، وی این بحث را به زبان جاوا و برنامه‌های نوشته شده به آن زبان تعمیم داد.[۴] مارک شاتل ورث، از افراد برجسته در زمینهٔ نرم‌افزار، ازا آن به عنوان اعلامیه‌ای برای «یک نقطهٔ عطف برای جامعهٔ متن‌باز» یاد نمود.[۵]

انتشار کلاس‌های کتابخانه[ویرایش]

بر طبق قول‌های داده شده، کیت توسعه جاوا (جی‌دی‌کی) در نیمهٔ اول سال ۲۰۰۷ به صورت تقریباً متن‌باز و آزاد منتشر شد[۱]. سان متن کد کامل آن را تحت اجازه‌نامهٔ جی‌پی‌ال در هشتم می ۲۰۰۷ ٬(۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۶)، منتشر نمود. البته در این نسخه بخش‌هایی از کد که متعلق به سایر شرکت‌های و افراد بود و تحت اجازه‌نامهٔ جی‌پی‌ال قرار نداشتند را شامل نمی‌شد[۶]. از این میان می‌توان به بخش‌هایی از واسط کاربری گرافیکی اشاره نمود. سان اعلام نمود که برنامه‌ای برای جایگزینی بخش‌های باقی‌مانده با پیاده‌سازی‌ها مجدد و تحت کلاس‌هایی آزاد را دارد[۷].

هنگامی که نسخه ابتدایی در می ۲۰۰۷ منتشر شد، ۴٪ از کتابخانه کلاس اپن‌جی‌دی‌کی همچنان به صورت خصوصی باقی‌مانده بود[۸] با رونمایی از اپن‌جی‌دی‌کی ۶ در می ۲۰۰۸، این میزان به کمتر از ۱٪ رسید که متعلق به پیاده‌سازیِ اس‌ان‌ام‌پی بود؛ این بخش جزئی از متعلقات جاوا نبود[۹][۱۰]. این موضوع باعث می‌شد تا بتوان اپن‌جی‌دی‌کی را بدون هیچ افزودنیِ خاصی بسازند[۹] نیاز به افزودنیِ باینری بعدها در انتشارِ اپن‌جی‌دی‌کی ۷ نیز لازم نبود. این انتشار با کد بی۵۳ (ساختِ ۵۳) در آوریل ۲۰۰۹ صورت گرفت.[۱۱] ین کارها در کارِ مشترکِ یکساله بین سان میکروسیستمز و انجمنِ اپن‌جی‌دی‌کی انجام شد. هر یک از این بخش‌های تحت اجازه‌نامه نرم‌افزار باز و آزاد یا معادلِ آن منتشر می‌شد. ابتدایِ دسامبر ۲۰۱۰، تمامِ آنچه که به نام افزودنی شناخته می‌شد توسط بخش‌های متن‌باز جایگزین و منجر به ارائه کلِ کار به صورت متن‌بازگردید. دیگر نیازی به افزودنی‌های باینری نبود.[۱۲][۱۳]

همکاری با ای‌بی‌ام، اپل و سَپ[ویرایش]

در ۱۹ مهر ۱۳۹۰، آی‌بی‌ام که تا آن زمان به حمایت از آپاچی هارمونی پرداخته‌بود و بزرگ‌ترین حامی این پروژه محسوب می‌شد، تصمیم به ترک هارمونی و پیوستن به اپن‌جی‌دی‌کی را گرفت که از سوی اوراکل، صاحب جدید سان، حمایت می‌شود[۱۴][۱۵] مدیر امور لینوکس و متن‌باز آی‌بی‌ام، باب ساتور، در وبلاگش اعلام نمود: «آی‌بی‌ام به زودی تلاش‌های توسعه‌اش را از آپاچی هارمونی به اپن‌جی‌دی‌کی شیفت خواهد داد»[۱۶]. تنها بعد از سه هفته بعد از این حرکت آی‌بی‌ام به سوی اپن‌جی‌دی‌کی و در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۸۹، اپل و شرکت اوراکل از پروژهٔ اپن‌جی‌دی‌کی برای مک‌اواس اکس پرده‌برداری نمودند[۱۷]. اپل در این انتشار تقش کلیدی پیاده‌سازی در اجزا، ابزار و فناوری‌های لازم برای جاوا اس‌ای۷ را ایفا نمود. این انتشار بر پایهٔ نسخه‌های ۳۲ بیتی و ۶۴ بیتی برای هات‌اسپات مبتنی بر ماشین مجازی جاوا بود[۱۸] در ۲۱ دی ۱۳۸۹، اولین مشارکت‌های اپل در اپن‌جی‌دی‌کی از سوی اپل منتشر شد.[۱۹] در ۳۰ تیر ۱۳۹۰ سپ نیز اعلام نمود که به مشارکت کنندگان پروژهٔ اپن‌جی‌دی‌کی خواهد پیوست.[۲۰]

منابع[ویرایش]

  1. شواترز، جاناتان (۲۳ می ۲۰۰۶). «Busy Week...». سان میکروسیتمز. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ مارس ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۰۰۷-۰۵-۰۹.
  2. «سان جاوا را متن‌باز نمود». سان میکروسیستمز. بایگانی‌شده از اصلی (اوجی‌جی تئورا) در ۱۲ مارس ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۰.
  3. «سان جاوا را منتشر نمود». سان میکروسیستمز. ۱۳ نوامبر ۲۰۰۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ اوت ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۰۷-۰۵-۰۹. از پارامتر ناشناخته |archiveنشانی= صرف‌نظر شد (کمک)
  4. استالمن، ریچارد. «سهل و ممتنع- تلهٔ جاوا». دریافت‌شده در ۲۰۰۷-۱۲-۰۴.
  5. «سان جاوا را برای دنیا منتشر نمود». اخبار بی‌بی‌سی. ۱۳ نوامبر ۲۰۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۰۷-۰۵-۰۹.
  6. «اپن‌جی‌دی‌کی اینجاست!». سان میکروسیستمز. ۸ می ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۰۷-۰۵-۰۹.
  7. «Open JDK is here!». سان میکروسیستمز. ۸ می ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۰۷-۰۵-۰۹.
  8. Fitzsimmons, Thomas (May 18, 2007). "نقشه‌هایی برای اپن‌جی‌دی‌کی". Retrieved May 22, 2007.
  9. ۹٫۰ ۹٫۱ "OpenJDK 6 b10 source posted". May 30, 2008. Retrieved June 1, 2008.
  10. Wade, Karsten (March 13, 2008). "OpenJDK in Fedora 9!". redhatmagazine.com. Archived from the original on 21 April 2008. Retrieved April 5, 2008. Thomas Fitzsimmons updated the Fedora 9 release notes source pages to reflect that Fedora 9 would ship with OpenJDK 6 instead of the IcedTea implementation of OpenJDK 7. Fedora 9 (Sulphur) is due to release in May 2008.
  11. "Changes in OpenJDK7 b53". April 2, 2009. Archived from the original on 6 April 2009. Retrieved September 5, 2009.
  12. Herron, David (October 4, 2007). "برنامه‌های اپن‌جی‌دی‌کی". Archived from the original on 11 October 2007. Retrieved October 9, 2007.
  13. Kelly O'Hair (December 2010). "اپن‌جی‌دی‌کیی ۷ و اپن‌جی‌دی‌کیی۷ از افزونه‌های باینری رهایی یافتند". شرکت اوراکل. Retrieved 2011-11-25.
  14. «اوراکل و آی‌بی‌ام برای افزایش خلاقیت‌های در جاوا، در پروژهٔ اپن‌جی‌دی‌کی همکاری می‌نمایند». شرکت اوراکل. دریافت‌شده در ۲ شهریور ۱۳۹۰.
  15. رایان پاول. «Java wars: IBM joins OpenJDK as Oracle shuns Apache Harmony». آرس تکنیکا. دریافت‌شده در ۲ شهریور ۱۳۹۰.
  16. باب ساتور. «آی‌بی‌ام به جامعهٔ اپن‌جی‌دی‌کی خواهد پیوست تا به وحدت جامعهٔ متن‌باز جاوا کمک نماید». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۰. دریافت‌شده در ۲ شهریور ۱۳۹۰. «آی‌بی‌ام به زودی تلاش‌های توسعه‌اش را از آپاچی هارمونی به اپن‌جی‌دی‌کی شیفت خواهد داد، ما سعی می‌کنیم که این کار به سادگی امکان‌پذیر باشد. البته آی‌بی‌ام همچنان مشتاقانه در سایر پروژه‌های آپاچی شرکت خواهد کرد».
  17. «جاوا برای مک‌اواس اکس ۱۰٫۶ روزآمد سوم و ۱۰٫۵ روزآمد هشتم ارائه شد». ۲۸ مهر ۱۳۸۹.
  18. «اوراکل و اپل از اپن‌جی‌دی‌کی برای مک‌اواس اکس پرده‌برداری نمودند». بیزنس وایر. ۲۰ مهر ۱۳۸۹. دریافت‌شده در ۲ شهریور ۱۳۹۰. اوراکل و اپل® امروز از اپن‌جی‌دی‌کی برای مک‌اواس® اکس پرده‌برداری نمودند. اپل در اجزای کلیدی، ابزارها و فناوری لازم برای پیاده‌سازی جاوا نسخهٔ استاندارد نگارش هفتم مشارکت خواهد نمود. اپن‌جی‌دی‌کی فناوری جاوای متعلق به اپل را متن‌باز نموده و اجازهٔ دسترسی به مشارکت‌های آن‌ها را فراهم خواهد نمود.
  19. مارک سوینگلر (اپل) (۲۱ دی ۱۳۸۹). «اعلامیه: اپن‌جی‌دی‌کی برای مخزن منبع مک‌اواس اکس، فهرست ایمیل و خانهٔ پروژه». اپن‌جی‌دی‌کی. دریافت‌شده در ۲ شهریور ۱۳۹۰. «بسیار خوشحالم مه به شما اعلام نمایم، امروز اولین کدهای مشارکت در اپن‌جی‌دی‌کی برای مک‌اواس اکس عمومی شد. مشارکت آغاز شده بر اسا کار سخت بر روی پورت بی‌اس‌دی صورت گرفته‌است».
  20. ولکر سیمونز (سپ) (۲۳ تیز ۱۳۹۰). «سپ به اپن‌جی‌دی‌کی می‌پیوندد». اپن‌جی‌دی‌کی. دریافت‌شده در ۲ شهریور ۱۳۹۰. «بسیار خوشحالم که اعلام کنم، امروز سپ و اوراکل موافقت‌نامهٔ همکاری (اوسی‌ای) امضا کردند. این بدان معناست که توسعه‌گران ماشینی مجازی در سپ بلافاصله به طرح توسعه اپن‌جی‌دی‌کی پیوسته و در فهرست ایمیل‌ها مشارکت نموده تا نقایص موجود برطرف و پروژه بهبود یابد.» تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)