جیگانوتوسور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

گیگانوتوساروس
محدودهٔ زمانی: کرتاسه میانی
۹۷ میلیون سال پیش
اسکلت در موزه هلسینکی
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: خزندگان
بالاراسته: دایناسورها
سرده: جیگانوتوسور
کوریا وسالگادو، ۱۹۹۴
گونه

جیگانوتوسور کارولینی کوریا وسالگادو، ۱۹۹۴

جیگانوتوسور (نام علمی: 'Giganotosaurus') یا غولسور (به معنی سوسمار غول پیکر [جنوبی] یا غول+مارمولک)، یک دایناسور گوشت‌خوار مربوط به دورهٔ کرتاسه میانی می‌باشد که ۹۸ تا ۹۷ میلیون سال پیش در آمریکای جنوبی می‌زیست.

ویژگی‌ها[ویرایش]

مقایسه جثهٔ بزرگترین ددپایان تاریخ با یکدیگر؛ جیگانوتوسور با رنگ سبز مشخص شده‌است. مساحت هر خانه، یک مترمربع است. به‌ترتیب از چپ به راست اسپینوسور (جگری)، جیگانوتوسور ( سبز)،، تیرانوسور (آبی)، ماپوسور (رنگ صورتی)، کارکارودونتوسور (نارنجی)

این حیوان با ۱۲ تا ۱۳٫۵ متر طول، ۳٫۷ تا ۳٫۹ متر ارتفاع و وزن بین ۴٫۲ تا ۱۳٫۸ تن کمی از تیرانوسور بزرگ‌تر بوده‌است. شکار اصلی جیگانوتوسور دایناسورهای سوروپود غول‌پیکر بوده‌است اگرچه با توجه به این مطلب که این حیوان شکارچی رأس هرم غذایی بوده بنابراین می‌توانسته سایر دایناسورهای گیاه‌خوار و حتی دایناسورهای گوشت‌خوار را نیز شکار کرده و بخورد. شواهدی حاکی از وجود زندگی گروهی در جیگانوتوسورها و نیز خویشاوندان نزدیکشان یعنی کارکارودونتوسورها و ماپوسورها وجود دارد. با وجود زندگی گروهی در میان جیگانوتوسورها باز شکار یک سوروپود غول‌پیکر برای این حیوانات بسیار دشوار بوده و این حیوانات شکار سوروپودهای نوجوان و جوان یا سوروپودهای پیر و بیمار را ترجیح می‌داده‌اند. سنگوارهٔ این دایناسور در سال ۱۹۹۳ میلادی در پاتاگونیا، آرژانتین کشف شده‌است و در سال ۱۹۹۴ به وسیله کوریا و سالگادو نام‌گذاری شد.[۱] گونه خاص این جنس جیگانوتوسور کارولینی نام دارد.[۲][۳]

نگارخانه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Lambert, D. 1993. "A to Z of Dinosaurs" In: The Ultimate Dinosaur Book. Dorling Kindersley, ISBN 0-7513-0047-0
  2. «Struthiosaurus in the Natural History Museum's Dino Directory». بایگانی‌شده از اصلی در ۷ نوامبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۲ ژوئیه ۲۰۱۲.
  3. Palmer, D., ed. (1999). The Marshall Illustrated Encyclopedia of Dinosaurs and Prehistoric Animals. London: Marshall Editions. ISBN 1-84028-152-9.

برای مطالعهٔ بیشتر[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]