جیمز کاهیل

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جیمز فرانسیس کاهیل
زادهٔ۱۳ آگوست ۱۹۲۶
فورت برگ، کالیفرنیا
درگذشت۱۴ فوریهٔ ۲۰۱۴ (۸۷ سال)
برکلی، کالیفرنیا
محل زندگیبرکلی
محل تحصیل
شناخته‌شده براینویسندگی در زمینه هنر چینی
فرزندانسارا، نیکولاس، بندیت، ژولیان
جایزه(ها)نشان چالرز لانگ فریر (۲۰۱۰)
پیشینه علمی
شاخه(ها)تاریخ هنر
محل کارنگارخانه هنر فریر
دانشگاه کالیفرنیا، برکلی

جیمز فرانسیس کاهیل (به انگلیسی: James Francis Cahill) (متولد ۱۳ آگوست ۱۹۲۶ - درگذشت ۱۴ فوریه ۲۰۱۴) موزه‌دار، تاریخ‌دان (تاریخ هنر) و استاد دانشگاه برکلی کالیفرنیا بود. او به عنوان یکی از بهترین نویسندگان هنر چینی شناخته‌شده‌است.

دوران اولیه و تحصیلات[ویرایش]

جیمز کاهیل در ۱۳ آگوست ۱۹۲۶، در فورت برگ، کالیفرنیا به دنیا آمد. وقتی دو ساله بود، خانواده‌اش از هم جدا شدند و او با تعدادی از دوستان و خویشاوندانش زندگی کرد. او در دبیرستان برکلی به موسیقی و ادبیات علاقه‌مند شد.

در ۱۹۴۳، کاهیل به دانشگاه کالیفرنیا، برکلی وارد شد و در آغاز به تحصیل زبان انگلیسی مشغول شد ولی تصمیم گرفت به خاطر جنگ جهانی دوم، به جای آن رشته، به ژاپن‌شناسی روی آورد. او بعدها به عضویت ارتش آمریکا در آمد و طی سال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۴۸ به عنوان مترجم، در ژاپن و کره جنوبی مشغول به خدمت شد. در آسیا، او مشغول به گردآوری نقاشی‌ها گشت. در ۱۹۴۸ و در بازگشت به دانشگاه یو سی برکلی، او لیسانس زبان‌های شرقی را به سال ۱۹۵۰ کسب کرد. سپس زیر نظر مکس لوهر، به مطالعه تاریخ هنر در دانشگاه میشیگان روی آورد که منجر به دریافت فوق لیسانسش در ۱۹۵۲ و دکترایش در ۱۹۵۸ شد. در ۱۹۵۴ و ۱۹۵۵ کاهیل به عنوان پژوهشگر فولبرایت، در دانشگاه کیوتو در ژاپن تحصیل کرد.

حرفه[ویرایش]

زندگی شخصی[ویرایش]

کاهیل دو بار ازدواج کرد و طلاق گرفت. او ۲ فرزند از ازدواج اولش (سارا کاهیل و نیکولاس) و دو فرزند دیگر از ازدواج دومش، بندیت و ژولیان دارد. همچنین او شش نوه دارد. او در ۱۴ فوریه ۲۰۱۴، در سن ۸۷ سالگی، بر اثر سرطان پروستات درگذشت.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

  • James Cahill. Website containing Cahill's blog, video lectures, papers, articles, biographical material, and tributes to him.