جک ریچر (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جک ریچر
کارگردانکریستوفر مک‌کوری
تهیه‌کنندهتام کروز
پائولا واگنر
گری لوینسوهن
دانا گلدبرگ
نویسندهکریستوفر مک‌کوری
براساس رمان: یک شلیک
از لی چایلد
بازیگرانتام کروز
رزاماند پایک
ریچارد جنکینز
ورنر هرتسوگ
دیوید اویلوو
رابرت دووال
موسیقیجو کرمر
فیلم‌بردارکلب دشانل
تدوین‌گرکوین استیت
توزیع‌کنندهپارامونت پیکچرز
تاریخ‌های انتشار
  • ۲۱ دسامبر ۲۰۱۲ (۲۰۱۲-12-۲۱)
مدت زمان
۱۳۰ دقیقه
هزینهٔ فیلم۶۰ میلیون دلار
فروش گیشه۲۱۸٬۳۴۰٬۵۹۵ دلار

جک ریچر (به انگلیسی: Jack Reacher) یک فیلم اکشن و دلهره‌آور آمریکایی است که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد.[۱][۲] به نویسندگی و کارگردانی کریستوفر مک‌کوری، بر اساس رمان «یک شات» نوشته لی چایلد در سال ۲۰۰۵. در این فیلم تام کروز به عنوان شخصیت اصلی (جک ریچر) به ایفای نقش پرداخته و رزاماند پایک، ریچارد جنکینز، ورنر هرتسوگ، و رابرت دووال نیز در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم در اکتبر ۲۰۱۱ وارد فیلمبرداری شد و در ژانویه ۲۰۱۲ به پایان رسید. فیلمبرداری آن به طور کامل در پیتسبرگ، پنسیلوانیا انجام شد. به طور کلی نقدهای مثبتی دریافت کرد و در باکس آفیس موفق بود.[۳][۴]

خلاصه داستان[ویرایش]

یک تک تیرانداز به نام جیمز بار ۵ فرد عادی را به قتل می‌رساند و دستگیر می‌شود او در بازجویی چیزی نمی‌گوید و پس از ساعت‌ها بازجویی می‌گوید می خواهم شخصی به نام جک ریچر را ملاقات کنم، پس از پخش این حادثه در تلویزیون جک ریچر خود را به اداره پلیس می‌رساند و تأکید می‌کند دوست جیمز بار نیست، ریچر یک کارآگاه نظامی است.

هلن رودین که دختر دادستان شهر است می‌خواهد با پدرش مقابله کند و جلوی اعدام بار را بگیرد اما جک ریچر به هلن می‌گوید به نظر من بار گناهکار است او برای تفریح و آدم‌کشی به ارتش پیوست و وقتی نتوانست در کشتن موفق باشد در روز آخر هنگام ترک ارتش چند نفر را کشت و ریچر مسول تحقیق می شود اما مشخص می‌شود آن‌ها آدم‌های خلافکاری بودند و بار تبرئه شد اما من به او قول دادم که اگر روزی مرتکب خطایی شد او را مجازات کنم؛ و ریچر می‌گوید: او چون می‌دانسته در هرصورت برای من عدالت از همه چیز مهم تر است اسم من را آورده.

پس از تحقیقات فراوان ریچر متوجه می‌شود که بار بیگناه است و طعمه افراد دیگری شده و تیرانداز اصلی کس دیگری بوده پس خودش تصمیم به مبارزه با آن‌ها می‌گیرد و…

قسمت دوم[ویرایش]

جک ریچر: هرگز بازنگرد قسمت دوم این فیلم است که در سال ۲۰۱۶ بر روی پرده سینما رفت.

بازیگران[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Man Files A Complaint Because Jack Reacher Trailer Features An Explosion Not In The Film". Cinemablend.com. April 3, 2013. Retrieved 3 April 2013. The explosion in question was a single split-second element omitted form a 130-minute long action film and [we] believe that, taken as a whole, the impression created by the advertisement was a true and fair reflection of the film which could not reasonably be considered misleading or deceptive to customers.
  2. "Jack Reacher (2012)". Allmovie. Rovi Corporation. Retrieved January 4, 2013.
  3. "Jack Reacher (2012)". Rotten Tomatoes. Fandango Media. Retrieved October 21, 2021.{{cite web}}: نگهداری CS1: url-status (link)
  4. "Jack Reacher Reviews". Metacritic. CBS Interactive. Retrieved January 12, 2012.

پیوند به بیرون[ویرایش]