جنگ شیمیایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

جنگ شیمیایی، استفاده از خصوصیاتِ سمیِ مواد شیمیایی برای بکارگیری در یک جنگ‌افزار شیمیایی در یک جنگ است. این گونه جنگ، متفاوت از جنگ هسته‌ای و جنگی بیولوژیکی است. هر سه گونهٔ نظامیِ سلاحِ هسته‌ای، بیولوژیکی و شیمیایی بعنوانِ سلاح‌های کشتارجمعی در نظر گرفته شده‌اند.

تعریف[ویرایش]

جنگِ شیمیایی تعریفِ خاصِ خود را دارد و با جنگ‌افزار متعارف یا جنگ‌افزار هسته‌ای متفاوت است. هرگونه استفادهٔ تهاجمی از ارگانیسم‌های زنده (مانند سیاه زخم) بعنوانِ جنگ بیولوژیکی در نظر گرفته می‌شود. با این حال، استفاده از فراورده‌های سمی غیرزندهٔ تولید شده توسطِ موجوداتِ زنده (مانندِ موادِ سمییی همچون سم بوتولینوم, رایسین و ساکسیتوکسین) تحتِ مقرراتِ کنوانسیونِ سلاح‌های شیمیاییی(CWC) بعنوانِ سلاح‌های شیمیایی در نظر گرفته می‌شوند. بر اساسِ این کنوانسیون، هر گونه مواد شیمیاییِ سمی صرف نظر از منشا آن یک سلاح شیمیایی در نظر گرفته شده‌است. مگر آنکه برای مقاصدی بهره‌گیری شوند که ممنوع نیست.[۱]

بمباران شیمیایی[ویرایش]

فاجعهٔ سردشت[ویرایش]

بمبارانِ شیمیاییِ شهر سردشت توسطِ نیروی هوایی عراق در ۷ تیر۱۳۶۶ و با استفاده از بمب‌های شیمیایی در چهار نقطه پر ازدحام شهر سردشت (از توابع استان آذربایجان غربی) انجام شد. در این حمله ۱۱۰ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر کشته و ۸۰۰۰ تن دیگر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و مسموم شدند.[۲] هنوز آثارِ ناهنجارِ آن بر آنان و بر کلِ شهر باقی است.

همچنین ببینید[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. "Convention on the Prohibition of the Development, Production, Stockpiling and Use of Chemical Weapons and on Their Destruction (CWC): Annexes and Original Signatories". Bureau of Arms Control, Verification and Compliance. Archived from the original on 13 January 2012. Retrieved 19 January 2012.
  2. عراق در جنگ تحمیلی ۳ هزار و ۵۰۰ بار ایران را بمباران شیمیایی کرد. سردشت یکی از اولین شهرهایی در جهان است که توسط سلاح‌های شیمیایی مورد حمله قرار گرفته‌است. بایگانی‌شده در ۳ دسامبر ۲۰۰۹ توسط Wayback Machine پایگاه اطلاع‌رسانی قربانیان سلاح‌های شیمیایی

منابع[ویرایش]

خوانشِ بیشتر[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]