جمیل حسنلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جمیل حسنلی
زادهٔ۱۵ ژانویهٔ ۱۹۵۲ ‏(۷۲ سال)
آقالی کند (ساریاباد)، اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی
(now جمهوری آذربایجان)
محل تحصیلدانشگاه دولتی باکو
Southern Illinois University
پیشینه علمی
شاخه(ها)تاریخ کشور جمهوری آذربایجان
Specifically its قره‌باغ و جمهوری خودمختار نخجوان regions and the جنگ سرد
محل کارآکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان

جمیل پولادخان اوغلو حسنلی (به ترکی آذربایجانی: Cəmil Poladxan Həsənli) (متولد ۱۵ ژانویه ۱۹۵۲) مورخ آذربایجانی، مشاور سابق رئیس‌جمهور آذربایجان، معاون سابق مجمع ملی آذربایجان، عضو کمیسیون ریاست جمهوری برای آموزش، عضو آکادمی ملی علوم آذربایجان است که بیش از همه برای آثارش در خصوص تاریخ جنگ سرد، مناطق قره باغ، نخجوان و عضویت در جامعه آمریکای شمالی مطالعات خاورمیانه از ۱۹۹۸ شهرت دارد.[۱][۲] او در سال ۲۰۱۳ کاندید مخالفین دولت در انتخابات ریاست جمهوری آذربایجان است.

زندگینامه[ویرایش]

او در شهرستان بیله‌سوار (جمهوری آذربایجان)، متولد شد. در ۱۹۷۰ وارد دانشکده تاریخ دانشگاه دولتی باکو شد. در ۱۹۷۷ وارد دوره دکترای دانشگاه دولتی باکو شد و در زمینه تاریخ اروپا و آمریکا تحصیل کرد. از ۱۹۸۰ همانجا به عنوان دانشیار و استاد مشغول به کار شد. در ۱۹۸۴ از پایان‌نامه با موضوع روابط شوروی-آمریکا دفاع کرد و پی اچ دی گرفت. در ۱۹۹۲ از پایان‌نامه با موضوع «جمهوری آذربایجان در نظام روابط بین‌الملل» دفاع کرد و دانشیار شد.

بین ۱۹۹۲-۱۹۹۴ رئیس دانشکده تاریخ مدرن و نوین اروپا و آمریکا بود. اکنون استاد دانشکده‌است. در ۱۹۹۳ مشاور رئیس‌جمهور آذربایجان بود. او مؤلف ۱۵ کتاب و جزوه و بیش از ۱۰۰ مقاله‌است که در آذربایجان، آمریکا و... منتشر شده‌اند.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. «Baku State University». بایگانی‌شده از اصلی در ۸ ژوئیه ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۲.
  2. «State budget has to be revised- Jamil Hasanli - Trend». بایگانی‌شده از اصلی در ۳ اکتبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۲.
  3. «Adam.az». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۲.