جبهه دموکراتیک ملی ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جبهه دموکراتیک ملی ایران
بنیان‌گذارهدایت‌الله متین دفتری
بنیان‌گذاری۱۴ اسفند سال ۱۳۵۷
انحلال و برچینش۱۳۵۹
مرام سیاسیملی‌گرایی ایرانی
لیبرال دموکراسی
لیبرالیسم اجتماعی
سوسیال دموکراسی
سکولاریسم
فدرالیسم
طیف سیاسیچپ
وابستگی ملیشورای ملی مقاومت ایران (۱۳۶۰-۱۳۷۷)

جبهه دموکراتیک ملی ایران یکی از احزاب سیاسی ملی‌گرای ایران است که به رهبری هدایت‌الله متین دفتری در ۱۴ اسفند سال ۱۳۵۷ تشکیل شد.

موضع در برابر جمهوری اسلامی[ویرایش]

این حزب برخلاف جبهه ملی خواستار رای منفی به جمهوری اسلامی در رفراندم ۱۳۵۸ شد.

پیوستن به شورای ملی مقاومت ایران[ویرایش]

پس از درگیری‌های سال ۱۳۶۰ به شورای ملی مقاومت ایران پیوست. برخلاف برخی از احزاب و شخصیت‌های عضو شورا که پس از انتقال مجاهدین به عراق و همکاری با صدام حسین در جنگ با ایران از این شورا جدا شدند، همچنان به عضویت و همکاری در این شورا و پذیرش ریاست جمهوری مریم رجوی و حضور در کابینه تبعیدی وی ادامه داد.[۱] با این وجود پس از روی کار آمدن دولت اصلاح طلب محمد خاتمی، جبهه دموکراتیک ملی ایران در سال ۱۳۷۷ به عنوان آخرین حزب باقی‌مانده از این شورا جدا شد.[۱]

موضع جریان‌های دیگر نسبت به جبهۀ دموکراتیک ملی ایران[ویرایش]

  • کریم سنجابی رهبر وقت جبهۀ ملی راه‌اندازی این جریان را یکی از عوامل تضعیف جبهه ملی ایران دانسته‌است.[۲] در پاسخ هدایت لله متین دفتری اظهار داشته که این تسلیم شدن سنجابی در برابر خمینی بوده که به متلاشی شدن جبهه ملی انجامیده‌است.
  • علی‌اکبر معین‌فر در مصاحبه‌ای با ابراهیم نبوی اظهار داشته که روح‌الله خمینی بر روی متین‌دفتری حساسیت داشته و زمانی که وی در گردهمایی بزرگی بر سر مزار مصدق در احمدآباد در ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ سخنرانی کرده و تأسیس جبهۀ دموکراتیک ملی ایران را اعلام کرده‌است وی ناراحت شده و موضع منفی داشته‌است.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Iran: Opposition group reported on verge of split بایگانی‌شده در ۷ مارس ۲۰۱۶ توسط Wayback Machine newsbank (July 20, 1998)
  2. «جبههٔ ملی ایران»، دانشنامه جهان اسلام بازیابی‌شده در ۲۹ مارس ۲۰۰۹.
  3. مصدق، کاشانی، بقایی: گفت‌وگو با علی‌اکبر معین‌فر، گفت‌وگوی ابراهیم نبوی با علی‌اکبر معین‌فر،‌ در گفت‌وگوهای صریح، تهران: روزنه، ۱۳۷۸؛ صص ۳۱۵-۱۴۴؛ ص ۳۳۵-۳۳۶.