جایزه ادبی یلدا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از جایزه یلدا)

جایزهٔ ادبی یلدا از جوایز ادبی خصوصی ایران بود.[۱]
این جایزه توسط انتشارات کاروان و مؤسسه فرهنگی- انتشاراتی اندیشه‌سازان در سال ۱۳۸۱ بنیان‌گذاری شد و پس از اعلام توقف فعالیت انتشارات اندیشه‌سازان، چهارمین دوره از این جوایز توسط انتشارات کاروان اهدا گردید.[۲][۳][۴] جایزه ادبی یلدا پس از چهار دوره، دیگر برگزار نشد.[۵] دبیر سه دوره از این جوایز مدیا کاشیگر بود.[۶]

برندگان[ویرایش]

برندگان جایزهٔ یلدا در دوره‌های مختلف عبارتند از:

دلایل انحلال[ویرایش]

روابط عمومی انتشارات کاروان یکی از بنیان‌گذاران و برگزارکنندهٔ چهار دورهٔ جایزهٔ ادبی یلدا اعلام کرد که تصمیم گرفته‌است در سال ۱۳۸۵ مراسم جایزهٔ ادبی یلدا را برگزار نکند.

به گزارش همشهری آنلاین ، انتشارات کاروان دلایل خود را برای این تصمیم به مشکلات دریافت مجوز برای برگزاری مراسم، نبود حمایت جدی از سوی صنایع و مؤسسات تجاری برای حمایت مالی از این حرکت نسبت داد و دربارهٔ نحوه داوری آثار اضافه کرده‌است «انتشارات کاروان کاروان با وجود تلاش چهارساله‌اش با هدف ایجاد نظامی عادلانه برای داوری آثار ادبی متأسفانه موفق نشده‌است همکاری داورها را برای قضاوت بی‌طرفانه و فارغ از مسائل حاشیه‌ای جلب کند.

این ناشر همچنین نبود آثار قابل قبول در سال جاری در حوزه ادبیات را از دیگر دلایل تصمیم به برگزار نکردن این مراسم عنوان کرد.

۱۶ مهر ۱۳۸۵

منابع[ویرایش]

  1. «مهمترین جوایز ادبی ایران کدام جوایز هستند؟». نسیم آنلاین. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ اوت ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۲۳.
  2. «چهارمین دوره جایزه ادبی یلدا برگزار شد». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۰۰۵-۱۲-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۲۳.
  3. «جایزه ادبی یلدا همزمان با چهارمین دور خود نخستین دوره جایزه عکس یلدا را نیز برگزار می‌کند». رادیو فردا. ۲۰۰۵-۱۱-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۲۳.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ /برندگان-چهارمین-دوره-جایزه-ادبی-یلدا-معرفی-شدند-- «برندگان چهارمین دوره جایزه ادبی یلدا معرفی شدند» مقدار |پیوند= را بررسی کنید (کمک). خبرگزاری فارس. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۲۳.
  5. «جایزه ادبی یلدا پس از چهار دوره دیگر برگزار نخواهد شد: مصاحبه با مدیا کاشیگر». رادیو فردا. ۲۰۰۶-۱۰-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۲۳.
  6. «مدیا کاشیگر مترجم و نویسنده ایرانی درگذشت». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۰۱۷-۰۷-۲۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۲۳.
  7. ««خاکستر» حسین سناپور نقد می‌شود». ایسنا. ۲۰۱۸-۰۶-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۲۳.
  8. «دومین دوره جایزه ادبی یلدا را هم بانوان ربودند جعفر مدرس صادقی از گرفتن جایزه مشترک انصراف داد». ایسنا. ۲۰۰۳-۱۲-۲۱. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۲۳.
  9. لادن پارسی (۲۰۰۴-۱۲-۰۴). «سومین مراسم جایزه یلدای ادبی برگزار شد». بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۲۳.
  10. «جایزهٔ یلدا به محمدرضا کاتب اهدا شد و مسعود کیمیایی از داریوش مهرجویی تقدیر کرد». ایسنا. ۲۰۰۵-۱۲-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۸-۲۴.
آیکون خرد

این یک مقالهٔ خرد ادبیات است. می‌توانید با گسترش آن به ویکی‌پدیا کمک کنید.