جاچینتو فاکتی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
جاچینتو فاکتی
فاکتی در سال ۲۰۰۲
اطلاعات شخصی
نام کامل جاچینتو فاکتی
زادروز ۱۸ ژوئیهٔ ۱۹۴۲
زادگاه ترویلیو، ایتالیا
تاریخ مرگ ۴ سپتامبر ۲۰۰۶ (۶۴ سال)
محل مرگ میلان، ایتالیا
قد ۱٫۹۱ متر (۶ فوت ۳ اینچ)
پست دفاع چپ
باشگاه‌های جوانان
۱۹۵۶–۱۹۶۰ ترویگلیز
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۱۹۶۰–۱۹۷۸ اینتر میلان ۴۷۶ (۵۹)
تیم ملی
۱۹۶۳–۱۹۷۷ ایتالیا ۹۴ (۳)
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است.

جاچینتو فاکتی (به ایتالیایی: Giacinto Facchetti) بازیکن سابق فوتبال اهل ایتالیا بود. وی در تاریخ ۴ سپتامبر ۲۰۰۴ به علت ابتلا به سرطان لوزالمعده در سن ۶۴ سالگی درگذشت.

تیم ملی[ویرایش]

از سال ۱۹۶۳ میلادی عضو تیم ملی فوتبال ایتالیا بوده و در ۹۴ بازی ملی حضور داشته‌است. او در بازی‌های ملی‌اش ۳ گل به ثمر رساند.[۱]


جیاچنتو فاکتی آخرین بازی ملی خود را در سال ۱۹۷۷ میلادی انجام داد. در سال 2004 به ریاست باشگاه اینترمیلان منصوب شد اما بعد از مرگ ناگهانی او در سال 2006 باشگاه تصمیم گرفت تا به افتخار او شماره 3 را بایگانی کند. مهمترین دستاوردهای او جام ملت‌های اروپا (۱۹۶۸)که با بازوبند کاپیتانی نیز همراه بود و جام باشگاه‌های اروپا (۶۴–۱۹۶۳و۶۵–۱۹۶۴) می‌باشند همچنین در جام جهانی فوتبال 1970 با بازوبند کاپیتانی در تیم ملی ایتالیا حضور داشت و به مقام نائب قهرمانی رسید . جاچینتو فاکتی باوجود اینکه پست اصلیش مدافع بود ولی توانایی خاصی در گلزنی داشت بطوریکه تعداد گل‌های او در فصل ۱۹۶۵-۱۹۶۶ به عدد حیرت‌آور 12 در عرض 40 بازی رسید. نام او در فهرست فیفا ۱۰۰ قرار دارد.او در مجموع 634 بازی با پیراهن اینترمیلان انجام داد و 75 گل به ثمر رساند که تعداد بازی‌های او برای اینترمیلان و تیم ملی فوتبال ایتالیا در آن زمان یک رکورد محسوب میشد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Italy international footballers of all-time" (به انگلیسی). eu-football.info. Retrieved 23 Sep 2013.