گائتانو شیره‌آ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از جائتانو سچریا)
گائتانو شیره‌آ
Gaetano Scirea
اطلاعات شخصی
نام کامل Gaetano Scirea
زادروز ۲۵ مهٔ ۱۹۵۳
زادگاه چرنوسکو، ایتالیا
تاریخ مرگ ۳ سپتامبر ۱۹۸۹ (۳۶ سال)
محل مرگ بابسک، لهستان
قد ۱٫۷۸ متر (۵ فوت ۱۰ اینچ)
پست مدافع
باشگاه‌های جوانان
۱۹۷۰–۱۹۷۲ آتالانتا
باشگاه‌های حرفه‌ای*
سال‌ها باشگاه‌ها بازی (گل)
۱۹۷۲–۱۹۷۴ آتالانتا ۵۸ (۱)
۱۹۷۴–۱۹۸۸ یوونتوس ۳۷۷ (۲۴)
تیم ملی
۱۹۷۵–۱۹۸۶ تیم ملی فوتبال ایتالیا ۷۸ (۲)
  • تعداد بازی‌ها و گل‌ها فقط مربوط به بازی‌های لیگ داخلی است.

گائتانو شیره آ (به ایتالیایی: Gaetano Scirea) بازیکن فوتبال و اهل ایتالیا و اسطورهٔ یوونتوس است که از سال ۱۹۷۵ میلادی عضو تیم ملی فوتبال ایتالیا بوده و در ۷۸ بازی ملی حضور داشته‌است. او در بازی‌های ملی‌اش ۲ گل به ثمر رساند.[۱] گائتانو شیره آ آخرین بازی ملی خود را در سال ۱۹۸۶ میلادی انجام داد.

شیره آ مدافع برازنده‌ای در مهارت و توانایی‌های تاکتیکی بود.

با وجود اینکه بیشتر مدافعان تاکتیک‌های خشن و بعضی مواقع ظالمانه را به کار می‌بردند، که مهم‌ترین آن‌ها همبازی خودش کلاودیو جنتیله بود، او به جوانمردی و اخلاق بزرگ منشانه مشهور بود.

شیره آ در طول تمام دوران حرفه‌ای خود چه در یووه و چه در ایتالیا اخراج نشد، که احتمالاً یک رکورد جاودانه برای یک مدافع در سطح بین‌المللی فوتبال در کل تاریخ خواهد بود و این گویای چیزهای زیادی در مورد اخلاق و سطح مهارت اوست. او بیشترین نقش خود را به صورت مدافع آخر و لیبرو انجام می‌داد، و این نقش که توسط فرانس بکن بائر آغاز شده بود را به بهترین شکل توسعه داد، او در این نقش به هنگام حمله خودش را از دفاع جدا می‌کرد و پتانسیل حمله‌ای تیم خود را افزایش می‌داد و در اغلب گل‌ها نقش داشت و گاهی خود تأثیر مستقیم در به ثمر رساندن گل می‌گذاشت همچون گل دوم در فینال جام جهانی ۸۲ و در عین حال مرکزی‌ترین و دفاعی‌ترین پست به هنگام دفاع بر عهدهٔ او بود که این را نیز به بهترین نحو ممکن انجام می‌داد.

شیره آ ۱۴ فصل برای یوونتوس بازی کرد با ۵۵۲ بازی که رکوردش بعد از ۲ دهه توسط دل پیرو شکسته شد. ۷ قهرمانی لیگ، ۲ سوپر کاپ، ۱ قهرمانی اروپا، یک یوفا، ۱ سوپرکاپ، ۱ اینترتوتو، ۱ جام در جام به‌دست‌آورد تا یکی از ۵ بازیکن تاریخ فوتبال باشه که تمامی افتخارات باشگاهی ممکن رو کسب کردند. با تیم ملی ۷۸ بازی کرد که در جام جهانی ۸۲ قهرمان جهان شد. شمارهٔ ۶ تیم ملی ایتالیا به افتخار شیره آ بایگانی شد.

او از جمله معدود افرادی است که تمامی افتخارات را چه در عرصهٔ باشگاهی و چه ملی به‌دست آورده‌است که مهم‌ترین آن‌ها جام جهانی ۸۲ بوده‌است. در آن مسابقات انزو بیرزت در مورد بزرگی او گفت: «او یک نماد برای همهٔ فوتبال در زمینه‌های تکنیک، رفتار و استایل است» و متأسفانه در سن ۳۶ سالگی در اثر سانحهٔ تصادف در ۳ سپتامبر ۱۹۸۹ درگذشت.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Italy international footballers of all-time" (به انگلیسی). eu-football.info. Retrieved 23 Sep 2013. {{cite web}}: More than one of |کد زبان= و |زبان= specified (help)
جایگاه‌های ورزشی
پیشین:
جوزپه فورینو
کاپیتان یوونتوس
۱۹۸۴–۱۹۸۸
پسین:
آنتونیو کابرینی
پیشین:
مارکو تاردلی
تیم ملی فوتبال ایتالیا
۱۹۸۵–۱۹۸۶
پسین:
آنتونیو کابرینی