تینمو علیا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تینمو علیا
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانکرمانشاه
شهرستانصحنه
بخشبخش دینور
دهستاندینور
نام محلیتینمی
مردم
جمعیت۱۱۱ نفر (۱۳۹۵)

تینمو علیا روستایی از توابع بخش دینور بایگانی‌شده در ۲۰۲۰-۱۰-۰۱ توسط Wayback Machine از شهرستان صحنه[۱] و در نزدیکی کوه زیبای دالاخانی استان کرمانشاه ایران است مردم محلی آن را «دی بان» به معنای «ده بالا» می نامند.مدتها دامداری و کشاورزی از مشاغل اصلی مردم این روستا بود اما به مرور باغداری نیز به آن افزوده شد.بیشتر باغات این روستا انگور و سیب می باشد و عمده ی کشت آن گندم و جو است که بصورت یکبار در سال کشت می شود.

جمعیت و اقلیم و امکانات[ویرایش]

این روستا در دهستان دینور قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، دارای جمعیت دائمی ۱۱۱ نفر (۳۳ خانوار) بوده است. در فصل مرتبط با فعالیت کشاورزی و تعطیلات تقویمی و تابستان ها(بدلیل حضور افراد که سکونت دائمی ندارند)، جمعیت روستا تا بیش از ۲ برابر افزایش پیدا می کند. زبان مردم این روستا کردی است.(جمعیت روستاهای شهرستان صحنه)

این روستا دارای آب هوای کوهستانی و سرد است، تابستان های ملایم تا گرم و زمستان های سرد تا خیلی سرد، از مهمترین ویژگی های این نوع آب و هوا می باشد. میانگین دمای تابستان و زمستان این منطقه به ترتیب 26.6 و 3.4 درجه سانتی گراد است.(حداقل دما به منفی 10 درجه در زمستان نزول می کند) و میانگین بارش 538 میلی متر که به صورت باران و برف است.[۱] اما در دهه گذشته بدلیل تغییر الگو های بارشی(خشکسالی های دوره ای)، حوضه ی آبی منطقه با کاهش سطح در آب های زیرزمینی و دبی در آب های جاری مواجه شده است.(بررسی خشکسالی در استان کرمانشاه)

دسترسی اصلی این روستا از طریق جاده آسفالت متصل به جاده سنقر _ بیستون می باشد (که فاصله آن با نزدیک ترین شهر یعنی سنقر از ۱۵ دقیقه است). همچنین روستا دارای انشعابات برق، آب و گاز بوده و دارای دهیاری و مسجد مستقل است.

Map

منابع[ویرایش]

  1. "زیرپرتال فرمانداری صحنه". www.ostan-ks.ir (به انگلیسی). Archived from the original on 12 June 2020. Retrieved 2020-06-14.
  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.