تک‌شاخ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تک‌شاخ
تک شاخ در آپادانای داریوش یکم
گروهاسطوره
موجوات مشابهپگاسوس، Qilin, Re'em, ایندریک، Shadhavar, Camahueto, کرگدن (موجود افسانه‌ای)
فولکلورجهانی
نام(های) دیگرMonocerus
La Dame à la licorne اثری از قرن ۱۵ میلادی

تک‌شاخ یا یونیکورن (به لاتین: Unicornis) نام موجودی اساطیری و افسانه‌ای در فرهنگ ایران و سپس اروپای کهن و قرون وسطی است. با اینحال اسب تک شاخ در اساطیر دیگر فرهنگ‌ها نیز دیده شده‌است. [۱][۲]

تک‌شاخ موجودی افسانه ای به شکل اسب با یک شاخ روی سر است و بعضی از آنها نیز دارای بال هستند. بر پایه افسانه‌ها، تک شاخ‌ها را نمی‌توان به آسانی شکار کرد زیرا بسیار چابک هستند. آن‌ها زنان و دختران را به مردان ترجیح می‌دهند و بعضی می‌گویند که آن‌ها فقط توسط زنان رام می‌شوند. در افسانه‌ها آمده‌است تک شاخ ها توانایی درمان هر بیماری را دارند..

مشخصات ظاهری[ویرایش]

اسب تک شاخ اسبی سفید و زیبا با یال‌های بلند است که در افسانه‌های اکثر نقاط اروپا از آن یاد شده‌است. این موجود تخیلی بدنی به شکل اسب و شاخی در بالای سر خود دارد که غالباً به شکل مارپیچ است. تک شاخ‌ها در ابتدای کره بودنشان طلایی رنگند و پس از آن در سیر بلوغ به رنگ نقره‌ای در می‌آیند و بعد از بلوغ کامل سفید رنگ می‌شوند. آن‌ها عموماً از اسب‌های عادی لاغرتر ولی بلند ترند. تک شاخ‌ها بر باورهای قدیمی بوی شیرین‌مانندی می‌دهند و بسیار گرم و لطیف هستند.

ریشه تصور تک شاخ‌ها[ویرایش]

ریشه اصلی تولد این موجود افسانه‌ای مشخص نیست. بعضی می‌گویند که این افسانه از یونان نشات می‌گیرد اما به خاطر گستردگی داستان‌هایی با شخصیت تک شاخ در کل اروپا و به خصوص شمال اروپا نمی‌توان آن را کاملاً جز اساطیر یونان نام برد.

این احتمال نیز می‌رود که افسانه تک‌شاخ از شبه‌نهنگ تک‌شاخ، گونه‌ای نهنگ ساکن آب‌های قطب شمال، سرچشمه گرفته باشد.[۳]

ریشه تک شاخ کنونی[ویرایش]

تندیسی از تک‌شاخ در ایرلند

تک شاخ‌های کنونی با تک شاخ‌های افسانه‌های گذشته اروپا بسیار متفاوت است. تک شاخ‌های سفید و بزرگی که شاخی چند متری بر سر داشتند و صورتشان کمی گرد تر از اسب بود در طول زمان دستخوش تغییراتی شدند که آن‌ها را به صورت اسبی سفید و لاغر با شاخی مارپیچ و کوتاه و یال‌های بلند درآورد.

ریشه این تک شاخ‌های کنونی هم مشخص شده نیست اما گمان می‌رود این تک شاخ از دانمارک و اسکاندیناوی ریشه می‌گیرد. [نیازمند منبع]

در افسانه‌های عامیانه روسی تک‌شاخی وجود دارد به نام ایندریک که نام ایندریک نیز از واژه روسی ادینوروگ Единорог گرفته شده که معنای تک‌شاخ می‌دهد.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Unicorns in Prehistory - All About Unicorns
  2. Unicorns in Ancient History - All About Unicorns
  3. Shirihai H. , Jarrett B. (۲۰۰۶)، Dolphins and other Marine Mammals of the World، Princeton University Press، ص. ۹۷–۱۰۲، شابک ۹۷۸-۰-۶۹۱-۱۲۷۵۷-۶
  1. ^  جانوران جادویی و زیستگاه آن‌ها اثر جی کی رولینگ و ترجمه ویدا اسلامییه
  2. ^ Wikipedia contributors, "Unicorn," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Unicorn&oldid=190752981 (accessed February 12, 2008).
  3. ^  جانوران جادویی و زیستگاه آن‌ها اثر جی کی رولینگ و ترجمه ویدا اسلامییه
  4. ^  موجودات خیالی اثر خورخه لوییس بورخس و ترجمه احمد اخوت