تونل کندوان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تونل کندوان
گشایش رسمی تونل کندوان
دید کلی
مسیرجاده کرج - چالوس
آغاز۱۳۱۴
پایان۱۳۱۷
اطلاعات فنی
درازا۱۸۸۳ متر
پهنا۵/۵ متر

تونل کندوان تونلی در جاده چالوس (جاده ۵۹) واقع در دهستان کلارستاق است که شهرستان کرج را به شهرستان چالوس و شهرستان کلاردشت وصل می‌کند. این تونل در ارتفاعات ۲۷۰۰ متری کندوان و در فاصله ۹۰ کیلومتری جنوب چالوس، به طول۱۸۸۳٫۸ متر و ۵/۵ متر عرض و ۶ متر ارتفاع حفر شده‌است.[۱][۲]

== پیشینه ==اریتو کوسیتو ساخت تونل کندوان در اردیبهشت سال ۱۳۱۴ شمسی آغاز شد و پس از گذشت سه سال در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۱۷ (هفدهم مه ۱۹۳۸) به بهره‌برداری رسید.[۳][۴] این تونل در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۱۷ از سوی رضا شاه ، و در دوران وزارت مجید آهی وزیر راه وقت[۵] گشایش یافت. پیش از ساخت این تونل، راه میان کرج و چالوس پنج ماه از سال غیرقابل تردد بود.[۶] کار ساخت این تونل با ادوات و ابزار آن سالها، تنها سه سال به درازا کشید.[۷] مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر در گزارشی می‌نویسد ابوالحسن عمیدی نوری گفته‌است «گویا دو شرکت دانمارکی یا سوئدی بودند که قرارداد ساختمان آن را داشتند»[۸]. هزینه ساخت تونل در زمان افتتاح آن ۲۴۸۵۳۴۰۰ریال اعلام شد[۹].

نحوه ساخت تونل[ویرایش]

ساخت تونل کندوان با امکانات و تجهیزات محدود آن زمان و سردی هوا و کم بودن زمان کاری در آن ناحیه سردسیر کار سخت و دشواری بوده‌است. مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر در گزارش خود پیرامون ساخت این جاده آورده‌است:"با همه اینها واقعاً انجام این کار با امکانات آن زمان و سردی هوا و کم بودن زمان کاری این ناحیه سردسیر کاری بس بزرگ به دست کارگران ایرانی انجام شده‌است آن هم در زمان محدود سه سال؛ حال شما این را مقایسه کنید با حدود یک دهه زمان جهت دو بانده کردن همین تونل کنده شده در سالهای اخیر آن هم با امکانات دوره حاضر. با این همه جاده‌ای که برای رفت و آمد، هشتاد سال پیش طراحی و ساخته شده هنوز در سن پیری خود جوابگوی میلیون‌ها خودرو در سال است و میلیاردها ساعت زمان مردم در ترافیک این جاده به هدر می‌رود و تا کی اتوبان شمال به سرانجامی برسد!"[۸]

ابوالقاسم مظفری وانانی معروف به خرس کش که از طایفه ای نیرومند که در محدود شهرستان شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری ساکن می باشند. رئیس انجمن تونل ایران در مصاحبه با اقتصاد آنلاین[۲] در خصوص چگونگی ساخت تونل کندوان می‌گوید: «در تاریخ بیستم اردیبهشت ۱۳۱۴ اولین دینامیت، برای حفر قسمت ابتدایی تونل به کار گرفته شد و پس از آن کارگران با کلنگ و تیشه عملیات حفاری را ادامه دادند. گفته می‌شود که کارگران برای کندن کوه که با تجهیزات محدود آن زمان بسیار دشوار بوده با یک سکه پنج ریالی، که در آن زمان ارزشمند بود، تشویق می‌شدند و حتی گفته می‌شود که به ازای هر کلنگ پول پرداخت می‌شده‌است. سنگ، سیمان و ابزار آلات به مدت سه سال به وسیله کامیون و چهارپایان تا محل کار آورده می‌شد.»

نامگذاری تونل[ویرایش]

تونل کندوان همان زمان به خاطر اهالی روستای کندوان که در شهرستان اسکو ، استان آذربایجان شرقی ساکن بودند تونل کندوان نام گرفت.[۱۰] بر اساس شنیده‌های غیر مستند با توجه به اینکه محل احداث تونل بسیار سخت‌گذر بوده و در ارتفاع بالایی از کوهستان وجود داشت و آن زمان تجهیزات امروزی برای کندن صخره موجود نبود و باید تونل با تجهیزات نخستین کنده می‌شد. به علت تبحر اهالی روستایی در شهرستان اسکو به نام کندوان در کندن سنگ و کوه از کارگرانی از ان روستا جهت کندن تونل استفاده شده‌است و و نهایتاً به پاس زحمات مردم آن روستا به پیشنهاد مهندس گرایلی سازنده تونل،[نیازمند منبع] این تونل کندوان نام گرفت.

عملیات تعریض[ویرایش]

گفتنی است که عملیات تعریضی که از سال ۱۳۷۴ بر روی تونل آغاز شد، با وجود امکانات و ماشین آلات مدرن امروز بیش از هفت سال به طول انجامید؛ و هزینه‌ای هفت برابر رقم پیش‌بینی شده و دستمایه طنزپردازان سیاسی نیز گردید.[۸][۱۱]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «تونل کندوان». دانشگاه آزاد اسلامی چالوس. ۱۱ فروردین ۱۳۸۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ مه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۴ اوت ۲۰۱۷.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «اولین وپرزحمت‌ترین تونل راه ایران چگونه ساخته شد؟». اقتصاد آنلاین. ۳ خرداد ۱۳۹۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ اوت ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۴ اوت ۲۰۱۷.
  3. «جاده 59 و تونل کندوان». دنیای اقتصاد. ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۴ اوت ۲۰۱۷.
  4. «تونل کندوان ۷۹ ساله شد». فردا نیوز. ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳. دریافت‌شده در ۴ اوت ۲۰۱۷.
  5. «تونل کندوان و جاده چالوس در پیچ و خم روزگار». پرشین استار. ۱۱ فروردین ۱۳۸۸. بایگانی‌شده از اصلی در ۴ اوت ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۴ اوت ۲۰۱۷.
  6. تاریخ بیست ساله ایران. حسین مکی. جلد پنجم نشر ناشر. ۱۳۶۳ تهران
  7. سایت آفتاب[پیوند مرده]
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ ۸٫۲ «جاده چالوس 82 ساله شد». تابناک البرز. ۱۰ آذر ۱۳۹۴. دریافت‌شده در ۴ اوت ۲۰۱۷.[پیوند مرده]
  9. «آیین گشایش تونل کندوان». روزنامه اطلاعات شماره ۳۴۸۲. موسسه اطلاعات. ۲۷ اردیبهشت ۱۳۱۷.
  10. «افتتاح تونل کندوان توسط رضا شاه». فرهنگ نیوز. ۲۷ فروردین ۱۳۹۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۵ مه ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۴ اوت ۲۰۱۷.
  11. «طنزنوشته ابراهیم نبوی». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ دسامبر ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۲۵ دسامبر ۲۰۰۸.