توران امیرسلیمانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ملکه توران
زادهقمرالملوک امیرسلیمانی
۱۵ بهمن ۱۲۸۳
درگذشته۲ مرداد ۱۳۷۳ (۸۹ سال)
خانه سالمندان پاریس، فرانسه
همسرانرضاشاه
سید ذبیح‌الله ملک‌پور
فرزند(ان)غلامرضا پهلوی (۱۳۰۲-۱۳۹۶)

قمرالملوک امیرسلیمانی معروف به ملکه توران (۱۵ بهمن ۱۲۸۳ – ۲ مرداد ۱۳۷۳)[۱] دختر عیسی‌خان مجدالسلطنه و نوه مهدی‌قلی‌خان مجدالدوله، از دودمان قاجار، سومین همسر رضاشاه و مادر غلامرضا پهلوی بود.

زندگی[ویرایش]

او در ۱۲۸۳ خورشیدی به دنیا آمد و تحصیلات خود را تا گرفتن دیپلم از دبیرستان ناموس تهران ادامه داد و در سال ۱۳۰۱ ه. ش در سن ۱۹ سالگی همسر سوم رضا شاه شد، ولی اندکی پس از تولد شاهپور غلامرضا پهلوی، در سال ۱۳۰۲ ه. ش (قبل از تاجگذاری) از وی جدا شد.

ملکه توران پس از جدایی، با پسرش شاهپور غلامرضا زندگی می‌کرد و سال‌ها بعد در سال ۱۳۲۴ با سید ذبیح‌الله ملک‌پور (بازرگان معروف) و پدر فخری ملک پور پیانیست معروف ازدواج کرد. او پس از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷، ایران را ترک کرد و در آلمان اقامت گزید تا اینکه بر اثر کهولت سن به خانه سالمندانی در پاریس سپرده شد و همان‌جا در ۲ مرداد ۱۳۷۳ در سن ۸۹ سالگی درگذشت و در گورستان تیه به خاک سپرده شد.

تخریب خانه توران[ویرایش]

خانه توران امیرسلیمانی در ضلع جنوب غربی تقاطع پسیان و اسماعیلی در منطقه زعفرانیه قرار داشت. این ملک در تاریخ ۲۸ تیر ۱۳۹۵ تخریب شد.[۲]

منابع[ویرایش]

  1. http://iichs.org/index.asp?id=90&doc_cat=1
  2. «آلبوم عکس:خانه ملکه توران همسر سوم رضا شاه در تهران 'تخریب' شد». بی‌بی‌سی فارسی. ۲۰۱۶-۰۷-۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۷-۲۱.
  • پهلوی‌ها، جلال اندرمانی‌زاده و مختار حدیدی، ج ۲، ص ۳–۹.