توآباد

مختصات: ۳۵°۳۵′۱۵″ شمالی ۴۹°۲۸′۵۹″ شرقی / ۳۵٫۵۸۷۵۰°شمالی ۴۹٫۴۸۳۰۶°شرقی / 35.58750; 49.48306[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد


توآباد
طبیعت پاییزی توآباد
طبیعت پاییزی توآباد
طبیعت پاییزی توآباد
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانقزوین
شهرستانآوج
مردم
جمعیت۶۸۲ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۲۳۷۰۱۶

توآباد دهی از دهستان خرقان شرقی واقع در شهرستان آوج استان قزوین است که ۹۹۶ نفر (۱۹۲ خانوار) سکنه دارد.

روستایی سرسبز که دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی در زمستان و خنک و مطبوع در تابستان است. زبان مردم این روستا نیز لهجهٔ خاصی از ترکی آذری است. این روستا به شکل دره محصور کوه‌های نسبتاً کوتاهی است. در برخی سال‌ها بارش ناگهانی و شدید باران در تابستان در منطقه‌ای به نام گنجنامه (از زمین‌های زراعی روستا) باعث جاری شدن سیلاب در روستا می‌شود. خوشبختانه آخرین سیل شدید در سال ۱۳۷۶ آمد و از آن موقع دیگر خبری از سیل نیست. اخیراً با احداث یک کانال در زیر زمین از وقوع این اتفاقات جلوگیری کرده‌اند.

مهم‌ترین فعالیت اقتصادی اهالی، کشاورزی و دامپروری است. از مهم‌ترین و مرغوب‌ترین محصولات کشاورزی این روستا می‌توان به گردوی کم‌نظیر آن اشاره کرد. همچنین از محصولات دامداری، می‌توان از لبنیات گوسفندی آن نام برد مانند؛ ماست، پنیر و روغن حیوانی. این روستا توسط اقوام هاشمی ، محمودخانی و... بنیان نهاده شد،این خانواده ها شروع به دامپروری و کشاورزی در این منطقه نمودند و سپس با گسترش این امر باغداری را هم به فعالیت های مردم این منطقه اضافه نمودند.

این روستا بجز گردو میوه‌هایی نظیر بادام، فندق، آلو، زردآلو، سیب، نیز دارد. اهالی غیور این روستا 24 شهید را برای دفاع از خاک و آیین مقدس سرزمینشان تقدیم نموده‌اند.

  1. رسول شامبولی، امیر شامبولی، اصغر شاملو، ابراهیم اصفهانی، غلامعلی اصفهانی، ابوالفضل هاشمی، غلامرضا هاشمی، ابراهیم هاشمی، عباس هاشمی، یعقوب هاشمی، محمد هاشمی، نقی محمودخانی، ستار محمودخانی، ابوالفضل محمودخانی، حبیب تیموری، مرتضی تیموری، مهدی شوندی، محسن شوندی، صادق قدیانی، عبدالله شامبولی، محمد شامبولی، محمد شامبولی، حاج اسدالله شامبولی.

منابع[ویرایش]

  • فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۱
  • مستند (اهالی روستا)