نبرد بولج (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از تهاجم آردنن (فیلم))
نبرد بولج
پوستر اکران در سینما
کارگردانکن آناکین
تهیه‌کنندهدینو دلارنتیس
Sidney Harmon
Milton Sperling
فیلیپ یوردان
نویسندهBernard Gordon
John Melson
Milton Sperling
فیلیپ یوردان
بازیگرانهنری فوندا
رابرت شاو
رابرت رایان
چارلز برانسون
راویویلیام کنراد
موسیقیبنجامین فرانکل
فیلم‌بردارجک هیلیارد
تدوین‌گرDerek Parsons
شرکت
تولید
توزیع‌کنندهWarner Brothers
تاریخ‌های انتشار
  • ۱۶ دسامبر ۱۹۶۵ (۱۹۶۵-۱۲-۱۶)
مدت زمان
۱۶۷ دقیقه
کشورایالات متحده
زبانانگلیسی
فروش گیشه۴٫۵ میلیون دلار (کرایه تخمینی در ایالات متحده/کانادا)[۱]
تبلیغ نمایش فیلم «نبرد بولج» با عنوان فارسی «برای پیروزی» در سینما ایفل تهران

نبرد بولج (انگلیسی: Battle of the Bulge) فیلمی به کارگردانی کن آناکین است که در سال ۱۹۶۵ میلادی نمایش داده شد. این فیلم در ایران با عنوان «برای پیروزی» دوبله و نمایش داده شده است. این فیلیم بر اساس یکی از خونبارترین جنگهایی است در جریان جنگ جهانی دوم از ۱۶ دسامبر ۱۹۴۴ تا ۲۵ ژانویه ۱۹۴۵ در جنگلهای فشرده آردن، منطقه‌ای بین بلژیک و لوکزامبورگ رخ داد. به این جنگ تهاجم آردن یا نبرد آردن نیز گفته می‌شود [۲].

بازیگران[ویرایش]

نمایش فیلم در ایران[ویرایش]

فیلم «برای پیروزی» با عنوان اصلی نبرد بولج، برای بار نخست در تاریخ پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۶ در سینما ایفل تهران نمایش داده شد. این فیلم جایگزین نمایش مجدد فیلم «برهنه تا ظهر با سرعت» در سینما ایفل تهران شد[۳].

فیلم برای پیروزی، پس از دو هفته نمایش در تهران، در گروه سینمایی مولن‌روژ در تاریخ چهارشنبه ۳ دی ۱۳۴۸ جای خود را به فیلم هندی پیوند دوستی داد  .

فیلم «برای پیروزی»، پس از دو هفته نمایش در تهران، در سینما ایفل در تاریخ چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۵۶ جای خود را به فیلم ایتالیایی پرستار کمرباریک داد [۴] [۵].

منابع[ویرایش]

  1. "Big Rental Pictures of ۱۹۶۶"٬ Variety٬ January ۴٬ ۱۹۶۷ p ۸
  2. «مراسم گرامیداشت هفتاد و پنجمین سالروز «نبرد بولج» با حضور وزیر دفاع آمریکا برگزار شد». صدای آمریکا. ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳.
  3. «تبلیغ نمایش نخست فیلم «برای پیروزی» در سینما ایفل تهران و آخرین نمایش فیلم "برهنه تا ظهر با سرعت" در جدول برنامه‌ی سینماهای تهران». روزنامه اطلاعات. چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۵۶. صفحه ۲۶. وبگاه دانش‌سرای مشروطه.
  4. «تبلیغ نمایش نخست فیلم «پرستار کمرباریک» در سینما ایفل تهران و نمایش پایانی فیلم «برای پیروزی» در جدول برنامه سینماهای تهران». روزنامه اطلاعات. سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۵۶. صفحه ۲۲. وبگاه دانش‌سرای مشروطه (در تبلیغ پرستار کمرباریک به اشتباه برنامه امشب درج شده است).
  5. «نمایش نخست فیلم «پرستار کمرباریک» در سینما ایفل در جدول برنامه سینماهای تهران». روزنامه اطلاعات. چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۵۶. صفحه ۲۲. وبگاه دانش‌سرای مشروطه.

پیوند به بیرون[ویرایش]