تنها حامی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تنها حامی
کارگردانمهدی ژورک
تهیه‌کنندهمهدی ژورک
نویسندهسیروس الوند
بازیگرانرضا بیک ایمانوردی
مهدی ژورک
مرجان
علی میری
عزت‌اله مقبلی
موسیقیبابک بیات
تدوین‌گرمهدی ژورک
تاریخ‌های انتشار
۱۳۵۵
مدت زمان
۱۰۶ دقیقه
کشورایران
زبانفارسی

تنها حامی فیلمی به کارگردانی مهدی ژورک و نویسندگی سیروس الوند محصول سال ۱۳۵۵ خورشیدی است. این فیلم که محصول «سازمان سینمایی پاناسیت» است، اولین فیلمی است که فریدون (مهدی) ژورک در آن به عنوان بازیگر حضور دارد[۱][۲].

داستان[ویرایش]

ابی جوان سر به هوا و بزن‌بهادری است که کوشش‌های برادرش کریم و مادرش برای به راه آوردن او بی‌نتیجه است. کریم، به توصیه دایی‌اش، ابی را با دختری به نام نسرین آشنا می‌کند که از پسر نابینایش سعید مراقبت می‌کند و در کافهٔ عباس آواز می‌خواند. کریم ابی را از ادامهٔ رابطه با نسرین بر حذر می درد و با دیدن نسرین در می‌یابد که او زنی است که سالها پیش در بندر رها کرده و سعید فرزند خود اوست. آن دو با هم آشتی می‌کنند، و ابی گمان می‌کند که کریم به او نارو زده‌است. ابی، به توصیهٔ عباس، کریم را به خانهٔ خلوتی می‌کشاند تا از او انتقام بگیرد؛ اما نسرین ماجرای علاقه دیرین خود و کریم را به ابی توضیح می‌دهد. ابی خود را وارد معرکه می‌کند و به ضرب چاقوی عباس از پا در می‌آید.

بازیگران[ویرایش]

بازیگران فیلم به ترتیب نمایش در عنوان‌بندی ابتدایی فیلم[۱]:

  1. رضا بیک ایمانوردی
  2. فریدون (مهدی) ژورک
  3. مرجان
  4. علی میری
  5. عزت‌اله مقبلی
  6. یدی (یدالله محمدی‌نژاد)
  7. هنگامه
  8. ذبیح ذبیح‌پور
  9. افشین ابریشمی
  10. جلال پیشواییان

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ پوستر فیلم و عنوان‌بندی ابتدایی فیلم «تنها حامی»
  2. «بیک ایمانوردی در اختلاف با تهیه‌کننده و کارگردان (در فیلم تنها حامی). روزنامه اطلاعات. پنجشنبه ۴ شهریور ۱۳۵۵. صفحه ۷». وبگاه دانش‌سرای مشروطه.