هم‌تافتن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از تسهیم‌سازی)

هم‌تافتن[۱] یا تسهیم‌سازی (به انگلیسی: Multiplex) را در مخابرات و شبکه‌های رایانه‌ای به فرآیندی می‌گویند که در آن چندین پیام آنالوگ یا رشته داده دیجیتال در قالب یک نشانک بر روی یک خط مشترک ترکیب می‌شوند. هدف فرآیند استفادهٔ مشترک از منبع‌های پرهزینه است. برای مثال، در مخابرات گاهی اطلاعات چندین خط تلفن را با یک خط سیم می‌فرستند.

هدف از تسهیم‌سازی، اشتراک‌گذاری منابع گران‌قیمت است. برای نمونه در مخابرات برای اتصال چندین کابل ارتباطی از یک سیم استفاده می‌شود. این فناوری در تلگراف پدید آمده و هم‌اکنون قابل استفاده است. پس از آن برای انتقال نشانک‌های صوتی تلفنی به کار رفت.

عملیات برگردان مالتی‌پلکس را دی‌مالتی‌پلکس (Demultiplexer) می‌گویند. برای مالتی‌پلکس برگردان واژه «ادغام» پیشنهاد شده‌است.

عبارت دیگری که ممکن است با آن روبرو شویم «مالتی‌پلکس معکوس» است با با iMux نشان داده می‌شود. آی‌ماکس به معنی استفاده از چند مسیر برای انتقال بخش‌های مختلف یک داده است که ظرفیت یا نرخ آن از ظرفیت یا نرخ کانال‌ها بیشتر باشد. همچنین در سیستم‌های خودرو‌ها نیز به‌طور گسترده از هم‌تافت استفاده می‌شود.[۲] در مخابرات و انتقال سُنَتی و امروزی هر دو تسهیم‌سازی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند.

روش‌های هم‌تافتگری[ویرایش]

  • هم‌تافت فضایی (SDM)
  • هم‌تافت زمانی (TDM)
  • هم‌تافت بسامدی (FDM)

پانویس[ویرایش]

  1. واژهٔ مصوب فرهنگستان زبان و ادب پارسی، دفتر نخست تا چهارم
  2. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۶ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۵ اکتبر ۲۰۱۹.

منابع[ویرایش]

  • "Federal Standard 1037C: Glossary of Telecommunications Terms". Institute for Telecommunication Services. Retrieved 2009-10-19.

پیوند به بیرون[ویرایش]