ترور جان اف. کندی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ترور جان اف. کندی
لحظاتی قبل از ترور
موقعیتدالاس، تگزاس، ایالات متحده
تاریخجمعه ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳
هدفقتل جان اف. کندی، رئیس‌جمهور وقت آمریکا
گونه حمله
تیراندازی از راه دور
کشته‌هادو کشته (رئیس‌جمهور جان اف. کندی و مأمور پلیس جی. دی تیپیت)[۱]
زخمی‌هادو مجروح (فرماندار جان کانلی و جیمز تاگ)
مرتکبانلی هاروی اسوالد

ترور جان اف. کندی، سی و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا در جمعه ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ در ایالات متحدهٔ آمریکا، در شهر دالاس تگزاس رخ داد.[۲] کندی هنگامی که با همسرش ژاکلین کندی سوار ماشین کروک بود، توسط لی هاروی اسوالد از ناحیهٔ صورت مورد اصابت گلوله قرار گرفت. او چهارمین رئیس‌جمهور ترور شدهٔ آمریکا بود. فیلم‌های متعددی دربارهٔ ترور جان اف. کندی ساخته شده‌است که می‌توان به فیلم‌های جی‌اف‌کی(۱۹۹۱) و ژکی(۲۰۱۶) و همینطور سریال ۱۱٫۲۲٫۶۳ اشاره کرد.

قتل و پیامدهای آن[ویرایش]

خبر کشته‌شدن کندی در روزنامه اطلاعات

کندی در روز جمعه ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ در ساعت ۱۲:۳۰ بعد از ظهر در دالاس، تگزاس ترور شد و در بیمارستان پارکلند مموریال درگذشت. «لی هاروی اسوالد» در ساعت ۷ بعد از ظهر همان روز به جرم قتل یک مأمور پلیس دالاسی مجرم شناخته شد و در ساعت ۱۱:۳۰ شب به‌عنوان قاتل رئیس‌جمهور معرفی شد. اسوالد دو روز بعد در ایستگاه پلیس دالاس توسط «جک روبی» به قتل رسید.

«لی هاروی اسوالد» اعلام کرد که او به کسی تیراندازی نکرده و مدعی شد که دارند از او به عنوان «طعمه» استفاده می‌کنند. او مدعی شد که عکسی که او را با سلاح قتاله نشان می‌داد جعلی است و صورت او را به بدن کس دیگری چسبانده‌اند. به دلیل مرگ او، بیگناهی یا مجرمی‌اش هرگز در دادگاهی اثبات نشد. بعضی منتقدان می‌گویند که اسوالد هیچ نقشی در این ترور نداشته‌است.

پنج روز پس از مرگ اسوالد رئیس‌جمهور جدید، لیندون ب. جانسون، «کمیسیون وارن» را تشکیل داد تا پروندهٔ این ترور بیشتر بررسی شود. این کمیسیون نتیجه گرفت که اسوالد به تنهایی در قتل دست داشته‌است.[۳] تحقیقاتی که بعدها در دههٔ هفتاد توسط «کمیتهٔ انتخابی مجلس برای ترورها» صورت گرفت نیز قاتل بودن اسوالد را تأیید کرد، اما این کمیته ادعا کرد که او احتمالاً تنها بخشی از دسیسه برای قتل رئیس‌جمهور بوده‌است. با این حال این کمیته مدرکی دال بر شرکت کس دیگری در این دسیسه ارائه نکرد. منتقدان تئوری‌های بسیاری را در چگونگی دقیق قتل کندی و مسئولان آن ارائه کرده‌اند که با هم دیگر و با گزارش‌های رسمی دولت بسیار متفاوت هستند. از مهم‌ترین مسائلی که مطرح می‌شود می‌توان به تعداد گلوله‌ها، جهتی که گلوله‌ها از آن شلیک شدند و این‌که کدام یک از گلوله‌ها به رئیس‌جمهور و کدام به فرماندار جان کانلی برخورد کرده، اشاره کرد.

تئوری‌های مختلف هر کدام کسی را مسئول مرگ کندی می‌دانند. معروف‌ترین این مسئولان فرضی از این قرارند: سیا، مافیا، کاگ‌ب،[۴] موساد،[۵] اشراقیون،[۶] فیدل کاسترو، لیندون ب. جانسون (نایب رئیس‌جمهور)[۷] و نوعی ائتلاف نظامی-صنعتی به رهبری ژنرال‌های ارتش.

منابع[ویرایش]

  1. وقتی مرگ باعث شهرت می‌شود
  2. «ترور جان اف کندی؛ تقویم زمانی واقعه». بی‌بی‌سی فارسی. ۵ آبان ۱۳۹۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۲-۱۶.
  3. «هزاران سند مرتبط با ترور جان اف کندی منتشر شد». BBC News فارسی. ۲۵ آذر ۱۴۰۱. دریافت‌شده در ۲۵ آذر ۱۴۰۱.
  4. پیام، امیر (۲۰۱۷-۱۰-۲۷). «اسناد ترور کندی؛ هراس سیا و اف‌بی‌آی، نگرانی ک‌گ‌ب». BBC Farsi. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۲۴.
  5. «چه کسی «جان اف کندی» را کشت؟ + فیلم و عکس». مشرق نیوز. ۲۰۱۳-۱۱-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۲۴.
  6. "The Assassination of John F. Kennedy (Just Another Theory, Or... ?)". Illuminati News (به انگلیسی). 2011-11-01. Retrieved 2019-05-24.
  7. «ترور جان اف‌کندی؛ پنج نکته‌ای که باید بدانید». BBC Farsi. ۲۰۱۷-۱۰-۲۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۵-۲۴.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]