ترمان زنگنه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ترمان
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانفارس
شهرستانلامرد
بخشمرکزی
دهستانترمان
نام محلیترمون
مردم
جمعیت۱۲۰۰ نفر
جغرافیای طبیعی
مساحت۲۴۰ هکتار
ارتفاع از سطح دریا۴۰۰
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه۳۷
بارش سالانه۱۵
روزهای یخبندان سالانه۰

دهستان ترمان روستایی در۱۰ کیلومتری شهر لامرد از توابع (حومه) شهرستان لامرد و در جنوب استان فارس در جنوب ایران واقع شده‌ است.[۱]

از مراکز دیدنی این روستا می‌توان به بنای زیبای قلعه باستانی که در مرکز این روستا قرار دارد اشاره کرد که مربوط به حدوداً ۴۰۰ سال پیش می‌باشد. ساکنان اصلی برادرانی از طایفه زنگنه بودند که ابتدا در منطقه زنگنه کهنه در جنوب حوزه علمیه کنونی ساکن بودند و پس از مهاجرت هرکدام از برادران به مناطق مختلف جمعی هم به ناحیه فعلی روستای ترمان آمدند.


از مراکز دیدنی این روستا می‌توان مجموعه آسیاب‌های آبی واقع در تنگ ترمان را نام برد. این تنگه در زمان‌های قدیم به دلیل برخورداری از آب و هوای مناسب و آب زیرزمینی فراوان محل سکونت بوده و مردم این تنگ به کاشت درخت نخل و گندم مشغول بوده‌اند. هنوز قنات‌ها و آسیاب‌ها این منطقه پا برجاست و همچنین درختانی از قبیل انار، سیب ترش، زردآلو و لیمو ترش در این محل موجود می‌باشد.[۲]

در حال حاضر به جز طایفه لر زنگنه، طوایف دیگری هم در روستای ترمان زندگی می‌کنند.

منبع درآمد اصلی مردم روستا شامل کشاورزی، تجارت با کشورهای حاشیه خلیج فارس و کار در شرکت‌های مختلف نفتی و گازی است. گندم ، خرما و کلزا بخش اصلی تولیدات کشاورزی روستای ترمان است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. توریستی، چهارگوشه-معرفی استان ها و شهر های ایران و جاذبه های. «ترمان زنگنه». چهارگوشه - معرفی استان ها و شهر های ایران و جاذبه های توریستی. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۳۰.
  2. «طبیعت زیبای تنگ ترمان لامرد». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۲۲-۰۳-۲۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۳۰.
  • بخشایش، محمد نور، (دیوان محیا) ، ناشر: شرکت انتشارات جهان معاصر، تهران: چاپ اول، ۱۳۷۳ خورشیدی.
  • عنوان پیوند