بی‌جی‌ام-۷۱ تاو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از تاو (موشک))
تاو
موشک تاو شلیک شده از جیپ ام۱۵۱
نوعموشک ضد تانک هدایت شونده
خاستگاه ایالات متحده آمریکا
تاریخچه خدمت
خدمت۱۹۷۰-تاکنون
تاریخچه تولید
طراحکارخانه هوانوردی هیوز
تاریخ طراحی۱۹۶۳-۱۹۶۸
ویژگی‌ها
طول۱٫۱۶-۱٫۱۷ متر
قطر۰٫۱۵۲ متر
طول بال۰٫۴۶ متر

برد مؤثرتا ۳٬۷۵۰ متر
وزن سر جنگی۳٫۹ تا ۵٫۹ کیلوگرم

سامانهٔ
هدایت
ردیابی نوری، هدایت‌شونده سیمی

بی‌جی‌ام-۷۱ تاو (به انگلیسی: BGM-71 TOW)[۱] نوعی موشک هدایت‌شونده ضد تانک است که در دهه ۱۹۶۰ در شرکت هواپیماسازی هیوز طراحی شده و از سال ۱۹۷۰ به خدمت ارتش آمریکا پذیرفته شد.

تاو در کنار موشک روسی ۹کی۱۱ مالیوتکا یکی از دو موشک هدایت‌شونده پرتیراژ دنیا بوده‌است. این موشک هم قابلیت شلیک سطح به سطح و هم قابلیت شلیک هوا به سطح را دارد. کلمه تاو از ابتدای کلمات "Tube-launched, Optically tracked, Wire-guided" می آید که به معنی پرتاب شده از لوله، تعقیب شده نوری و هدایت شده با سیم هست.

خصوصیات[ویرایش]

موتور این موشک دومرحله‌ای و از نوع سوخت جامد است. سامانه‌های پرتاب متعددی برای این موشک طراحی شده که شامل پرتابگرهای قابل حمل توسط پیاده‌نظام، پرتابگرهای نصب‌شونده بر روی خودروها و پرتابگرهای نصب‌شونده بر روی بالگرد می‌شود. موشک تاو در هیچیک از کشورهای کاربر آن از رده خارج نشده اما بهینه‌سازی‌های متعددی بر روی آن انجام شده‌است.

برد مفید این موشک ۶۵ تا ۳٬۷۵۰ متر، کالیبر آن ۱۵۲ میلی‌متر، وزن کلاهک آن ۳٫۹ کیلو در مدل‌های آ تا سی و ۵٫۹ کیلوگرم در مدل‌های دی تا اف، و وزن کل موشک در مدل‌های مختلف بین ۱۸٫۹ کیلو تا ۲۲٫۶ کیلو است.

قدرت نفوذ این موشک در زره حدود ۶۰ سانتی‌متر در مدل آ و بی و ۷۰ تا ۸۰ سانتی‌متر در مدل سی برآورد شده‌است. حداکثر سرعت موشک تاو ۲۷۸ متر بر ثانیه است و فاصله بین شلیک تا برخورد موشک با هدف در حداکثر برد مفید موشک ۲۰ ثانیه است که به معنای میانگین سرعت حدود ۱۸۷ متر بر ثانیه این موشک است.

به‌کارگیری در ایران[ویرایش]

نمایی از موشک تاو
موشک تاو، درحال شلیک

ایران از نخستین کشورهای واردکننده تاو بود و این کار را از سال ۱۹۷۱ انجام داد. تعداد موشک‌های تاو خریداری شده توسط ایران بسیار زیاد بود و در مجموع ۴٬۷۶۰ عدد از این موشک بین سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۶ و ۱۹٬۰۶۴ عدد دیگر بین سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۷۹ خریداری شد. بین سال‌های ۱۹۸۵ و ۱۹۸۶ نیز ایران موفق به خرید ۲۰۰۸ موشک تاو دیگر از آمریکا و اسرائیل طی قراردادهایی پنهانی معروف به ماجرای مک فارلین شد.[۲] خطوط مونتاژ و تعمیر آن هم در ایران راه‌اندازی شد و مذاکراتی هم با کارخانه هیوز در مورد تولید آن در ایران انجام گرفت.

موشک توفان مدل تولید ایران موشک تاو است که به صورت مهندسی معکوس تولید شده‌است.

کاربران[ویرایش]

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "BGM" is a weapon classification that stands for "Multiple Environment (B), Surface-Attack (G), Missile (M)". "TOW" is an acronym that stands for "Tube-launched, Optically-tracked, Wire command data link, guided missile
  2. arms Trade جستجوی آمریکا و اسرائیل به ایران
  3. http://www.forecastinternational.com/samples/656_2005.pdf
  4. www.mil.fi بایگانی‌شده در ۱۵ مه ۲۰۰۷ توسط Wayback Machine The Finnish Defence Forces: Presentation of equipment. Retrieved on 3 August 2009.
  5. Military army ground forces equipment Morocco Army Moroccan Equipements militaires armée forces terrestres Maroc marocaine
  6. Foreign Military Sale: Pakistan - TOW-2A Anti-Armor Guided Missiles