تامی ورستی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از تامی وسدی)
تامی ورستی
شخصیت اتومبیل‌دزدی بزرگ
A computer generated image of a brown haired man. He wears a blue shirt with dark blue trees as the design, blue jeans and white sneakers.
Tommy Vercetti as he appears in Grand Theft Auto: Vice City
نخستین حضوراتومبیل‌دزدی بزرگ: وایس سیتی (2002)
پدیدآورراک‌استار نورث
صداپیشهری لیوتا
ایفاگر ضبط حرکتJonathan Sale
اطلاعاتِ درون‌داستانی
جنسیتMale
پیشهMobster
Gun-for-hire (formerly)
Drug lord
Crime boss
Owner of various businesses
وابستگیForelli Crime Family (formerly)
Vercetti Gang
Los Cabrones
Vice City Bikers
خاستگاهLiberty City, State of Liberty, United States
ملیتItalian-American

تامی ورستی (به انگلیسی: Tommy Vercetti) شخصیتی ساختگی در مجموعه اتومبیل‌دزدی بزرگ: وایس سیتی با صدای ری لیوتا است که شخصیت اصلی بازی است. ترسیم فوق‌العاده شخصیت تامی باعث محبوبیت این شخصیت بوده و خالی از تصور نیست که این شخصیت یکی از برترین شخصیت‌های تاریخ راکستار باشد. تامی ورستی با صداپیشگی ری لیوتا تصویر فوق‌العاده‌‌ای از این شخصیت منتقل می‌کند. تامی یک ایتالیایی امریکایی است او در خانواده‌‌ای متوسط متولد شده و از دوران نوجوانی شروع به خلاف‌کاری کرده و یک مبادله کننده خرده‌پای مواد مخدر در سطح وایس سیتی (در دنیای واقعی میامی) شده بود. تامی بالاخره اسم و رسمی در وایس سیتی پیدا می‌کند و برای معروف‌ترین مواد فروش شهر یعنی سانی کار می‌کند. هنگامی که سانی متوجه محبوبیت و قدرت تامی می‌شود سعی دارد با ایجاد توطئه او را از سر راه بردارد هنگامی که تامی به کوچه‌‌ای خلوت برای تحویل چند کیلو متافتامین و کوکائین به مشتریان میشود طبق دستور سانی مورد حمله ۱۱ نفر از افراد سانی قرار می‌گیرد که تامی موفق به کشتن همهٔ آن‌ها شد اما تامی توسط پلیس دستگیر می‌شود. او پس از ۱۵ سال تبرئه می‌شود و به سمت سانی بر می‌گردد اما سانی به او بی‌توجه شده است. تامی پیش افراد دیگری مثل کرتز و دیاز به دنبال کار می‌رود و مشغول به کار می‌شود و می‌فهمد که سانی به او خیانت کرده و سودای انتقام از او را در ذهنش پرورش می‌دهد و پس از کشتن دیاز خانه او را فتح و افراد زیادی به او ملحق و گنگ خود راه می‌اندازد و سانی و لنس را می‌کشد.

طراحی شخصیت[ویرایش]

یک قطعه هنری مفهومی از تامی، با مدل مویی شبیه به ظاهر او در بازی.

تامی، یک ایتالیایی-آمریکایی، با قدی بلند، موهای قهوه‌‌ای تیره و خوش تیپ به تصویر کشیده شده است. او ابتدا با پیراهنی به رنگ سبز روشن به رنگ هاوایی با نخلستان‌های آبی تیره که روی آن چاپ شده است، گردنبند مروارید طلایی دور گردن، یک ساعت مچی طلایی در مچ دست چپ و یک جفت شلوار جین آبی و کفش ورزشی سفید ظاهر می‌شود. این لباس به لباس «خیابان» تامی معروف می‌شود. با پیشرفت بازی، تامی گزینه‌های کمد لباس بیشتری به شما پیشنهاد می‌شود.

تامی، ویژگی‌های شخصیت تونی مونتانا از فیلم ۱۹۸۳ Scarface را به نمایش می‌گذارد. این همزمان است با مضامین سنگین و ظاهر فیلم که در Vice City اجرا شده است. از جمله این خصوصیات، تبعید وی از خانه قدیمی خود، اوج قدرت او (دستیابی به املاک و ثروت در شهر و یک عمارت که دارای فضای داخلی شبیه به عمارت مونتانا است). تامی همچنین به عنوان یک قاتل استخدام شده است، همکاران خود (لنس ونس) را به قتل رسانده، کار رئیس موقت خود (ریکاردو دیاز) را به دست گرفته. همانطور که تونی مونتانا، علیه رهبر پیشین خود (سونی فورلی) قیام کرد. تنها تفاوت قابل توجه این است که در درگیری آخر در عمارت مونتانا، در نهایت مونتانا کشته شد، در حالی که در آخرین درگیری در عمارت تامی، تامی را می‌بینید که به تنهایی اسیران خود را سرنگون کرده و زنده می‌ماند.

مشخصات[ویرایش]

تامی ورستی باهوش و باهوش ترسیم می‌شود. او به راحتی عصبانی می‌شود و سریعاً به خشونت متوسل می‌شود. او در مورد کشتن هیچ تردیدی ندارد، گرچه بسیاری از قربانیان وی نیز به نوبه خود سعی در کشتن تامی نیز دارند یا کاری را انجام داده‌‌اند که نیاز به کشته شدن آنها دارد. با وجود همه این‌ها، تامی نیز مانند روابط خود با مرسدس کورتز، دختر خوان گارسیا کورتز، و ارنست کلی، کارمند سالخورده در چاپخانه چاپ آثار که بعداً در این بازی خریداری می‌کند، نرمش نشان می‌دهد.

دربارۀ شخصیت[ویرایش]

تامی ورستی بزرگترین شخصیت تاریخ جی تی‌‌ای با ۷۲ سال سن می‌باشد. (در سال ۲۰۲۳) متولد سال ۱۹۵۱

او با قد ۱۹۱ سانتی‌متر بعد از کلود اسپید به عنوان قد بلند‌ترین شخصیت تاریخ وایس سیتی شناخته می‌شود. او یک مزدور تمام عیار است که از اول تا انتهای بازی هدف خاصی داشت: موفقیت وپولدار شدن. تامی در بازی فقط چند نوع لباس دارد اما میتوان از اینترنت jpg یا اسکین‌های دانلود کرد که شخصیت بازی را تغییر میدهد. این شخصیت هم مثل کلود اسپید نمی‌تواند شنا کند اما مد‌هایی از اینترنت قابل دانلود هستند که میتوان کاری کرد شناکند در صورتی که برای ۳ مود‌های جالب نبودند وپر از باگ بودند.

داستان[ویرایش]

تامی ورستی سربازی خوب در خانوادهٔ فورلی، یک گروه جنایتکار سازمان یافته در شهر آزادی است. در سال ۱۹۷۱ رئیس این باند مافیایی، «دون فورلی»، تامی را برای کشتن یک نفر می‌فرستد ولی او در آنجا توسط ۱۱ نفر محاصره می‌شود. او هر ۱۱ نفر را می‌کشد و برای قتل‌عام بی رحمانه‌اش به وی لقب «قصاب هاروُد» را می‌دهند. اما تامی بعد از آن دستگیر شده و ۱۵ سال زندان برایش رقم زده می‌شود، در حالی که نمی‌داند چه کسی قاتلین را فرستاده‌است.

خانوادهٔ فورلی تصمیم به پیشرفت مواد فروشی خود در وایس سیتی می‌گرند، در حالی که تامی از زندان آزاد می‌شود و سانی فورلی نمی‌خواهد که تامی مزاحم او بشود؛ بنابراین بلافاصله بعد از اینکه وی در سال ۱۹۸۶ از زندان آزاد شد او را برای ملاقات کن روزنبرگ به وایس سیتی می‌فرستد تا با خانوادهٔ ونس، ویکتور و لنس، معاملهٔ کوکائین کنند. نقشهٔ سانی فورلی این است که وقتی تامی در وایس سیتی به نوایی رسید، وی را از بین ببرد و تجارت وی را خود در دست بگیرد.

در حال معامله لنس و ویکتور با تامی توسط یکی از باندهای اوباش محاصره می‌شود و همراهان تامی، هری و لی به همراه ویکتور ونس (برادر لنس) کشته می‌شوند. تامی به طرز معجزه آسایی از مهلکه می‌گریزد اما او مجبور به ترک مواد و پول‌ها در محل معامله می‌شود. وقتی که وی جریان را برای فورلی تعریف می‌کند، او عصبی می‌شود و وی را تهدید می‌کند اما تامی قول می‌دهد که پول‌ها و مواد را پس گرفته، و مسئول این محاصره را پیدا کند. داستان اصلی بازی وقتی شروع می‌شود که تامی با لنس ونس ملاقات کرده، و تصمیم همکاری با هم را می‌گیرند.

تامی در این هنگام چون با شهر وایس سیتی آشنایی ندارد، از کن روزنبرگ در مراحل اول کمک می‌گیرد و به دنبال مواد مخدر و پول‌های از دست رفته میگردند و بعد از آشنا شدن با چند نفر بالاخره متوجه می‌شود سرش کلاه رفته و دیاز که قصد کشتن دوست تامی لنس ونس را داشته بود تصمیم می‌گیرد همراه با لنس دیاز را بکشد و این کار را انجام می‌دهد و عمارت دیاز را صاحب می‌شود.

او به سرعت در حال استوار کردن پای خود در وایس سیتی مشغول می‌شود مانند خریدن اسکله و استودیو فیلم و کارخانه چاپ پول و دنس کلاب و… و بعد از دست و پا کردن افراد مختلف تصمیم می‌گیرد به بانک دستبورد بزند و بعد از آن سانی متوجه این می‌شود که دیگر نمی‌تواند با وجود تامی کار خرید و فروش مواد را در وایس سیتی ادامه دهد. او به سرعت به لنس پیشنهاد جایگاهی که تامی در آن قرار دارد را می‌دهد و لنس قبول می‌کند.

در مرحله پایانی بازی سانی با افرادش وارد عمارت تامی می‌شوند تا پولی که تامی به آن‌ها بدهکار بود را بگیرد (سه میلیون دلار) و تامی میفهمد که لنس هم به آن‌ها پیوسته است. تامی در مرحله آخر به تنهایی تمام افراد سانی و همچنین خود لنس و سانی را می‌کشد. در آخر تنها دوستی که برای تامی از اول تا آخر ماند همان وکیلی بود که وایس سیتی را با او آشنا کرد؛ یعنی کن روزنبرگ.

کن که تامی را می‌بیند که جان سالم بدر برده است و از اون می‌پرسد: چه خبرش شده؟ تامی می‌گوید: بنظرت چطور بنظر میرسه؟ و به او می‌گوید: فکر نکنم دیگه همسایه‌های شمالی ما رو تهدید کنند، چون شمالی دیگه وجود نداره؛ فقط جنوبه که وجود داره و کن میگه صبر کن؛ این همون چیزیه که فکر می‌کنم. تامی: تو چی فکر می‌کنی؟ کن: یعنی ما کنترولو بدست داریم یعنی تو کنترولو بدست داری و تامی: فکر کنم این ادامه یه بیسینس (تجارت) زیباست و باهم به افق نگاه می‌کنند و داستان بازی تمام می‌شود.

منابع[ویرایش]

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Tommy Vercetti». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.