تاربوسور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

تاربوسور
محدودهٔ زمانی: کرتاسه پسین، ۷۰ میلیون سال پیش
اسکلت تاربوسور در موزه تاریخ طبیعی آریزونا
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: خزندگان
بالاراسته: دایناسورها
راسته: خزنده‌کفلان
بالاخانواده: بیدادگرخزنده‌ریختان
تیره: تیرانوسارید
زیرخانواده: تیرانوسوریان
سرده: تاربوسور
مالیو، ۱۹۵۵
گونه‌ها
  • تاربوسور باتار

تاربوسور (نام علمی: Tarbosaurus) یک سرده از دایناسورها گوشت‌خوار متعلق به کلاد ددپایان و خانواده بیدادگرخزندگان است که در اواخر دور کرتاسه پسین حدود ۷۰ سال پیش در آسیا می‌زیست. معنی نام این دایناسور مارمولک هراس‌انگیز است و سنگواره‌های آن تا کنون از مغولستان و چین به‌دست آمده‌است. تاربوسور همچون خویشاوندان نزدیکش یعنی تیرانوسور و داسپلتوسور یک شکارچی رأس هرم غذایی محسوب می‌شد و از دایناسورهای گیاه‌خوار بزرگی مانند سارولوفوس و نمگتوسور تغذیه می‌کرد.

توصیف[ویرایش]

نگاره‌ای از پیکر تاربوسور همراه با پرهای احتمالی

تاربوسور با حدود ۱۰ تا ۱۲ متر طول و حدود ۵ تن وزن یکی از بزرگ‌ترین بیدادگرخزندگان تاریخ محسوب می‌شود. این جانور جمجمه‌ای به طول ۱٫۳ داشت و دارای ۶۰ دندان تیز و چاقومانند در آرواره خود بود. بررسی جمجمه تاربوسور نشان می‌دهد که این جانور برخلاف تیرانوسور فاقد توانایی دید دوچشمی بوده‌است. نسبت به اندازه بدن تاربوسور دارای کوچک‌ترین دست‌ها در مقایسه با سایر بیدادگرخزندگان بود.

طبقه‌بندی[ویرایش]

مقایسه جمجمه یک تاربوسور (A) با یک تیرانوسور (B)

در حال حاضر از سرده تاربوسور تنها یک گونه با نام تاربوسور باتار (باتار در زبان مغولی به معنی قهرمان است) شناسایی‌شده و برخی دانشمندان نیز آن را به دلیل شباهت زیادش با سرده تیرانوسور گونه آسیایی این سرده می‌دانند. این احتمال نیز وجود دارد که تاربوسور در اصل نیای تیرانوسور بوده و بازماندگان آن بعدها از طریق یک پل خشکی وارد آمریکای شمالی شدند و در آن سرزمین به شکل تیرانوسورهای آمریکای شمالی فرگشت یافتند.

تیرانوسارید

گورگوسور

آلبرتوسور

تیرانوسارید

Dinosaur Park tyrannosaurid

داسپلتوسور

Two Medicine tyrannosaurid

تراتوفونئوس

بیستاهیورسور

لیتروناکس

تیرانوسور

تاربوسور

ژوکنگتیرانوس

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]