تاج‌الملوک (سرده)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از تاج‌الملوک (گیاه))

Columbine
flower and fruit of Aquilegia vulgaris (type species)
رده‌بندی علمی
فرمانرو: گیاه
(طبقه‌بندی‌نشده): گیاهان گلدار
(طبقه‌بندی‌نشده): دولپه‌ای‌های نو
راسته: آلاله‌سانان
تیره: آلالگان
زیرخانواده: Thalictroideae
سرده: Aquilegia
کارل لینه
Species

60-70, see text

تاج‌الملوک (نام علمی: Aquilegia) نام یک سرده از تیره آلالگان است.

گونه‌ها[ویرایش]

رنگ گل‌ها در گونه‌های مختلف، متفاوت است برخی گونه‌ها، گل‌هایی به رنگ بنفش دارند مانند گونه تاج‌الملوک ناپل (A. napellus). برخی نیز گل‌هایی به رنگ آبی روشن دارند مانند گونه A. variegates که گونه‌هایی از آن دو رنگ بوده و رنگ سفید در آن وارد شده است. گونه زینتی تاج الملوک به نام aquilegia chrysantha بیشتر مورد توجه واقع شده است.

برای کاشت و تکثیر آن از بذر استفاده می‌شود که در اواسط بهار در خزانه می‌کارند و در اوایل پائیز به محل اصلی انتقال می‌دهند. همچنین می‌توان با تقسیم ریشه‌ها در بهار یا پائیز نسبت به تکثیر آن اقدام کرد. از سایر گونه‌های تاج الملوک می‌توان تاج‌الملوک صورتی، تاج‌الملوک جنگلی و تاج‌الملوک قفقازی را نام برد.

نوع بستانی آن گلهایش سر به بالا است و نوع وحشی آن گلهایی افتاده دارد به رنگهای مختلف در دشت‌های آمریکا فراوان می‌روید و در کلورادو آمریکا به رنگ آبی است (گل نشان ایالتی کلرادو است) از تخم هم به عمل می‌آید و در سال دوم گل می‌دهد گیاهی چند ساله یا دائمی است.

منابع[ویرایش]

  • برگرفته از دانشنامهٔ رشد[پیوند مرده].
  • دوازده امامی، س. گیاهان دارویی در عرصه زبان و ادبیات، پژوهشنامه گل محمدی و گیاهان دارویی منطقه کاشان، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، بهار ۱۳۸۳ ۴۶ص.

پیوند به بیرون[ویرایش]