تابستان با مونیکا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تابستان با مونیکا
پوستر فیلم
کارگرداناینگمار برگمان
تهیه‌کنندهسونسک فیلم
نویسندهآندرس فوگلستورم
اینگمار برگمان
بازیگرانهاریت آندرشون
لارس آکبورگ
اوکه گرونبری
آکه فریدل
سیگه فوشت
یون هاریسون
موسیقیاریک نوردگرن
فیلم‌بردارگونار فیشر
مدت زمان
۸۸ دقیقه
کشورسوئد
زبانسوئدی

تابستان با مونیکا (به سوئدی: Sommaren med Monika) یک فیلم سوئدی در ژانر رمانتیک به کارگردانی اینگمار برگمان محصول سال ۱۹۵۳ است. این فیلم در سایت imdb توانسته نمره‌ی ۷/۵ را کسب کند.

داستان فیلم[ویرایش]

رابطه کوتاه و عاشقانه میان دو جوان از طبقه کارگر منجر به ازدواج‌شان می‌شود. «مونیکا» (آندرسون) بچه‌دار هم می‌شود، اما شوهر (اکبورگ) دیگر پاسخگوی انتظاراتش نیست و تعلقات خانوادگی نمی‌تواند او را راضی کند، بنابراین به‌دنبال زندگی ماجراجویانه‌تری می‌رود.

دربارهٔ فیلم[ویرایش]

از فیلم‌های شاخص دوره اولیه کارنامه برگمان (که به‌نام مونیکا هم شهرت دارد) و نمونه کمال‌یافته رویکرد او به جوانان و مشکلات روحی و عاطفی‌شان در این دوره است. جسارت و صراحت فیلم در برخورد با رابطه عشق و جنسیت سر و صدای زیادی در دوره خود به پا کرد و فیلم تأثیر مشخصی بر سینماگران نوجوی پس از جنگ جهانی دوم - به‌ویژه ژان لوک گدار و فرانسوا تروفو که در چهارصد ضربه (۱۹۵۹) قهرمان نوجوانش عکس‌های این فیلم را جلوی سینما تماشا می‌کند - گذاشت. فیلم آندرسون استثنائی را در نقش دختر تندخو و ناآرامی که محیط زندگی خود را تحقیر می‌کند، به جهانیان معرفی کرد و تصویر سیاه و بدبینانه‌ای که برگمان از ناپایداری عشق رمانتیک و پرشور ارائه می‌کند، هم‌چنان غیرمنتظره و تر و تازه به‌نظر می‌رسد.

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]