بیژن جیرسرایی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بیژن جیرسرایی
عضو بوندستاگ
از نوردراین-وستفالن
آغاز به کار
۲۴ اکتبر ۲۰۱۷
دوره مسئولیت
۲۷ اکتبر ۲۰۰۹ – ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۳
اطلاعات شخصی
زاده۶ ژوئن ۱۹۷۶ ‏(۴۷ سال)
تهران، ایران
شهروندآلمان
حزب سیاسیحزب دموکرات آزاد آلمان (FDP)
محل تحصیلدانشگاه کلن
پیشهسیاست‌مدار

بیژن جیرسرایی (زاده ۱۶ خرداد ۱۳۵۵ خورشیدی در تهران) سیاستمداری است آلمانی و عضو «حزب دموکرات آزاد آلمان» (FDP) و نماینده بخشی از ایالت نوردراین-وستفالن در پارلمان آلمان «بوندستاگ» است.

جیرسرایی در ۱۱ سالگی به آلمان فرستاده شد و نزد عموی خود در شهرک گرفنبرویش اقامت گزید و به مدرسه رفت. جیرسرایی، عضو هیئت مدیره منطقه‌ای حزب «دموکرات‌های آزاد آلمان» است. او از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۴ قائم مقام مدیر منطقه نویس بود. او در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۷ از طریق لیست کاندیداهای حزب خود، نماینده بخشی از ایالت نوردراین-وستفالن در مجلس آلمان «بوندستاگ» شد. او همچنین ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۱۴ رئیس گروه پارلمان آلمان-ایران بود و در حال حاضر (۲۰۱۷) نماینده مجلس آلمان و عضو کمیته امور خارجه مجلس آلمان است.

تحصیلات دانشگاهی و ابطال مدرک دکترا[ویرایش]

جیرسرایی تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه کلن، در رشته اقتصاد به پایان رساند. بنیاد فریدریش نویمن که به حزب دمکرات آزاد آلمان نزدیک هست، به او بورسیه تحصیلی به عنوان دانشجوی با استعداد اعطا کرده بود. او در سال ۲۰۰۸ میلادی مدرک دکترای خود را با موضوع «مدرنیزه کردن صنعت پی وی سی» دریافت کرد. در سال ۲۰۱۱ میلادی سایت افشاگری VroniPlag ادعا کرد که او مقدار کلانی از محتوی دکترای خود را به صورت غیرمجاز و بدون پاورقی و اشاره به منابع مورد برداشت نوشته و مدرک دکترای او از درجه اعتبار ساقط است.[۱] جیرسرایی در این رابطه اعتراض کرد ولی دانشگاه کلن پس از تحقیقات لازم مدرک دکترای او را در تاریخ ۵ مارس ۲۰۱۲ بی‌اعتبار اعلام کرد.[۲]

مخالفت با ساده‌تر شدن شرایط دریافت تابعیت آلمانی برای خارجی‌ها[ویرایش]

بیژن جیرسرایی، دبیرکل حزب دموکرات آزاد آلمان، در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۲۲ در رابطه با طرح وزیر داخله آلمان از حزب سوسیال دموکرات آلمان جهت ساده‌تر کردن شرایط دریافت تابعیت برای خارجی‌های مقیم آلمان شدیدا مخالفت کرد و گفت: اکنون زمان ساده‌سازی قانون شهروندی نیست. تا به حال هیچ پیشرفتی در زمینه بازگرداندن مهاجران غیرقانونی و مبارزه با مهاجرت غیرقانونی صورت نگرفته است. ‌‌دولت نباید «گام دوم را قبل از قدم اول بردارد».[۳] جیرسرایی گفته، اعطای شهروندی نتیجه انتهایی ادغام موفق در جامعه آلمان است.

منابع[ویرایش]

  1. "Eine kritische Auseinandersetzung mit der Dissertation von Bijan Djir-Sarai: Ökologische Modernisierung der PVC-Branche in Deutschland". VroniPlag Wiki (به آلمانی). Retrieved 2024-01-06.
  2. "Plagiatsaffäre : FDP-Abgeordneter verliert Doktortitel" (به آلمانی). 2012-03-05. Retrieved 2024-01-06.
  3. tagesschau.de. "FDP-Generalsekretär bremst bei Einbürgerungsreform". tagesschau.de (به آلمانی). Retrieved 2024-01-06.

پیوند به بیرون[ویرایش]