بیماری هارت‌ناپ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از بیماری هارت ناپ)
بیماری هارت ناپ
تریپتوفان
تخصصغدد درون‌ریز و متابولیسم ویرایش این در ویکی‌داده
طبقه‌بندی و منابع بیرونی
آی‌سی‌دی-۱۰E72.0
آی‌سی‌دی-۹-سی‌ام270.0
اُمیم۲۳۴۵۰۰
دادگان بیماری‌ها5638
مدلاین پلاس001201
ئی‌مدیسینderm/۷۱۳
سمپD006250

بیماری هارت‌ناپ (به انگلیسی: Hartnup Disease) که با نام درماتوز شبه‌پلاگر و همچنین ناهنجاری هارت‌ناپ نیز شناخته می‌شود، از ناهنجاری‌های متابولیسم اسیدهای آمینه است.

علائم بالینی[ویرایش]

اغلب بدون علامت است.

دوران شیرخوارگی یا کودکی: علائم شامل اختلال رشد، ضایعات پوستی قرمز رنگ و پوسته‌دار مشابه بیماری پلاگر در نواحی باز و حساس به نور بدن و گاهی ضایعات پوستی وزیکولی و تاولی یا قرمز رنگ همراه با نواحی بدون رنگدانه در مناطق مبتلا است. التهاب زبان، عدم تعادل مخچه‌ای که ممکن است حمله‌ای بوده و بیمار در طول حملات بی‌ثبات است، آهسته بودن تکامل، ترمور، نیستاگموس، دوبینی، سردرد پایدار، علائم روانی شامل بی‌ثباتی خفیف احساسی تا دلیریوم شدید، هذیان، توهم و از دست دادن شخصیت هم در بیماران روی می‌دهد.

نقص بیوشیمی[ویرایش]

نقص در بازجذب روده‌ای و بازجذب کلیوی تریپتوفان و سایر اسیدهای آمینه واجد حلقه یا اسیدهای آمینه خنثی و در نتیجه کمبود تریپتوفان که منجر به کمبود اسید نیکوتینیک و سروتونین می‌شود.

توارث ژنتیکی[ویرایش]

اتوزوم مغلوب.

میزان بروز[ویرایش]

۲٫۵ مورد تا ۵٫۵ مورد در هر ۱۰۰ هزار تولد زنده.

روش تشخیص[ویرایش]

تشخیص افتراقی[ویرایش]

سندرم فانکونی.

درمان[ویرایش]

مصرف مقدار زیاد پروتئین (۴ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بیمار) و ۴۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم اسید نیکوتینیک یا نیکوتینامید روزانه که دومی با برافروختگی کمتری همراه است. تجویز استرهای محلول در چربی اسیدهای آمینه (اتیل استر تریپتوفان) به میزان ۲۰ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بیمار باعث افزایش تریپتوفان خون و مایع مغزی-نخاعی و بهبود وزن‌گیری بیمار می‌گردد. محافظت در مقابل نور خورشید با استفاده از کرم‌های ضدآفتاب لازم است.

آزمون تشخیص قبل از تولد[ویرایش]

ندارد.

منابع[ویرایش]

  • بیماری‌های متابولیک مادرزادی، علائم بالینی، تشخیص و درمان، پریچهر توتونچی، امیرساسان توتونچی
  • Rapini, Ronald P. ; Bolognia, Jean L. ; Jorizzo, Joseph L. (2007). Dermatology: 2-Volume Set. St. Louis: Mosby. ISBN 1-4160-2999-0.