بیله‌درق

مختصات: ۳۸°۱۰′۴۳″شمالی ۴۸°۰۳′۲۷″شرقی / ۳۸٫۱۷۸۵۹۷°شمالی ۴۸٫۰۵۷۵۷۷°شرقی / 38.178597; 48.057577
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بیله‌درق یا ویلا دره روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان سرعین، بخش مرکزی، دهستان آب‌گرم قرار دارد.

روستای ویلادره یک روستای ییلاقی می‌باشد و در بهار و تابستان جمعیت بیشتری در خود جای می‌دهد. این روستا یک روستای توریستی بوده و هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌نماید. این روستا در دو کیلومتری سرعین واقع شده‌است و شغل اصلی مردم روستا دامداری و زنبور داری می‌باشد.

جاذبه‌های توریستی[ویرایش]

آب معدنی گاز دار: این چشمه معدنی سرد بوده و برخلاف سایر چشمه‌های منطقه خوراکی بوده و دمای آن حدود ۱۷ درجه سانتیگراد می‌باشد. از قدیم برای درمان بیماری‌های کلیوی و گوارشی از آن استفاده می‌کردند و به عنوان دارو به همراه می‌بردند.

کندوهای عسل: وجود کندوهای عسل فراوان در دره‌ها و اطراف روستا یکی از جاذبه‌های این روستاست، هنوز هم برخی از کندوهای گلی دست‌ساز استفاده کرده و عسل مرغوبی را تولید می‌کنند و در دکه‌ها و مغازه‌های روستا به فروش می‌رسانند.

آبشار: از جاذبه‌های طبیعی این دهکده می‌توان به وجود آبشارهایی در طول مسیر رودخانه بیله درق که یکی از آنها در همان محدوده انتهائی قسمت پایین و منتهی‌الیه رسیدن دامنه ارتفاعات به هم در داخل روستا قرار گرفته‌است و چمنزارهای اطراف آن امکان استراحت و بازدید از این آبشار طبیعی را برای بازدید کنندگان فراهم کرده‌است، اما آبشار دیگری که حاصل آب زلال و گوارای این رودخانه می‌باشد. آبشاری دیدنی در حدود ۳۰۰ متر پائین‌تر از آبشار اولی که جریان یافتن آب در داخل چمنزاری زیبا و برخورد آب با سنگها و نهایتاً سرازیر شدن آب به ارتفاعی پست‌تر موجب شده که اکثر علاقه‌مندان به استفاده از مظاهر طبیعی در کنار آن استراحت کرده و خستگی ناشی از پیاده‌روی و گردش را از تن بزدایند.

غار: غارهای بزرگ و کوچک در دل کوه‌ها و صخره‌ها هست که هر کدام از آنها دارای جاذبه‌های خاص می‌باشد، از میان این غارها، غار با دهانه بزرگ و عریض که از فراز تپه بیله درق نمایان می‌باشد، مکانی طبیعی و مناسب جهت استراحت گردشگران است.

علاوه بر این موارد آب و هوا و نوع بافت منازل و رستوران‌های کوهستانی و اسب سواری و روستائیانی که نان شیرمال طبخ می‌کنند از زیبائی‌ها و جاذبه‌های این روستاست.

جمعیت[ویرایش]

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۴۹۷ نفر با ۱۵۰ خانوار بوده‌است. ۲۵۷ مرد و ۲۴۰ زن در این روستا ساکن هستند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • معرفی جاذبه‌های ویلادره و سرعین
  • درگاه ملی آمار نوفوس و مسکن - سال ۱۳۹۵
  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.