بیتل‌جوس

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از بیتل جوس)
بیتل‌جوس
پوستر اکران توسط کارل رمزی
کارگردانتیم برتون
تهیه‌کنندهمایکل بندر
لری ویلسون
ریچارد هاشیموتو
نویسندهمایکل مک‌داول
وارن اسکارین
بازیگرانمایکل کیتون
الک بالدوین
جینا دیویس
کاترین اوهارا
وینونا رایدر
ماری چیتم
دیک کَـویت
موسیقیدنی الفمن
فیلم‌بردارتوماس ئی. اکرمن
تدوین‌گرجین کورسون
توزیع‌کنندهبرادران وارنر
تاریخ‌های انتشار
  • ۳۰ مارس ۱۹۸۸ (۱۹۸۸-03-۳۰)
مدت زمان
۹۲ دقیقه
کشورآمریکا
زبانانگلیسی
هزینهٔ فیلم۱۵ میلیون دلار
فروش گیشه۷۴ میلیون دلار [۱]

بیتل‌جوس (به انگلیسی: Beetlejuice) فیلمی کمدی، ترسناک و ماورائی به کارگردانی تیم برتون است که در سال ۱۹۸۸ میلادی ساخته شد.[۲][۳] داستان فیلم دربارهٔ زوج جوانی است که بعد از مرگ مجبور می‌شوند در همین دنیا بمانند. آن‌ها به همراه بیتل‌جوس، یک روح خبیث و حیله‌گر، سعی در فراری دادن خانواده‌ای که مالک خانه‌شان شده‌اند، دارند و دختر نوجوان آن خانواده روح آنها را می‌بیند. بازیگران این فیلم الک بالدوین، جینا دیویس، وینونا رایدر و مایکل کیتون در نقش «بیتل جوس» هستند. فیلم با بودجهٔ ۱۳ میلیون دلاری، ۸۰ میلیون دلار فروش داشت و دهمین فیلم پرفروش سال ۱۹۸۸ شد. این فیلم برندهٔ جایزهٔ اسکار بهترین گریم شد. بعد از موفقیت این فیلم، انیمیشنی به همین نام از روی آن ساخته شد که تیم برتون مدیر اجرایی تولید آن بود.

فیلم با تحسین منتقدان و تمجید عملکرد بازیگران و موفقیت در گیشه همراه بود و بیش از ۷۳ میلیون دلار فروش رفت درحالیکه بودجه ساخت آن ۱۳ میلیون دلار بود. بیتل جوس جایزه اسکار بهترین گریم و آرایش مو، جایزه ساترن بهترین فیلم ترسناک، جایزه ساترن بهترین گریم و بهترین بازیگر نقش مکمل زن را دریافت کرد.

بیتل‌جوس در رده ۸۸ از ۱۰۰ فیلم برتر کمدی لیست انستیتوی فیلم آمریکایی قرار دارد. همچنین یک دنباله به طور رسمی در ۱۰ می ۲۰۲۳ با تاریخ اکران در سینما برای ۶ سپتامبر ۲۰۲۴ اعلام شد.[۴]

داستان[ویرایش]

آدام میتلند و همسرش، باربارا، که برای خرید از خانه خارج شده‌اند، در یک تصادف کوچک می‌میرند. اما روح‌شان پس از مدتی به زمین برمی‌گردد. آن‌دو به همراه بیتل‌جوس، تلاش می‌کنند تا چارلز دیتس، همسرش دلیا و دخترش لیدیا را که به خانه آن‌ها نقل‌مکان کرده‌اند، بترسانند و فراری دهند.

بازیگران[ویرایش]

جوایز[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Beetlejuice (1988)". Box Office Mojo. Archived from the original on November 14, 2019. Retrieved April 3, 2018.
  2. Erickson, Hal. "Beetlejuice (1988)". Allmovie. Archived from the original on July 19, 2013. Retrieved 2012-10-06.
  3. Nero, Dom (October 11, 2018). "Beetlejuice Is a Horror-Fantasy-Comedy Hybrid Above All Categorization". Esquire. Archived from the original on June 5, 2020. Retrieved 2018-11-10.
  4. Rubin, Rebecca (May 9, 2023). "'Beetlejuice 2,' Starring Michael Keaton and Jenna Ortega, to Hit Theaters in 2024". Variety. Archived from the original on May 10, 2023. Retrieved May 10, 2023.

مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Beetle Juice». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۱۳ مارس ۲۰۱۱.

پیوند به بیرون[ویرایش]