بوسه زن عنکبوتی (فیلم)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بوسه زن عنکبوتی
کارگردانهکتور بابنکو
تهیه‌کنندهدیوید ویسمن
نویسندهلئونارد شرادر
بازیگرانویلیام هرت
رائول جولیا
سونیا براگا
خوزه لیوگوف
دنیز دومون
فیلم‌برداررودولفو سانچز
تدوین‌گرمائورو آلیس
توزیع‌کنندهایسلند الایو
تاریخ‌های انتشار
۲۶ ژوئیه ۱۹۸۵
زبانانگلیسی
پرتغالی

بوسه زن عنکبوتی (به پرتغالی: O Beijo da Mulher Aranha) و (به انگلیسی: Kiss of the Spider Woman) فیلمیست برزیلی/آمریکایی در ژانر فیلم زندان محصول سال ۱۹۸۵ میلادی با بازی ویلیام هرت و رائول جولیا به نویسندگی مانوئل پوئیگ و به کارگردانی هکتور بابنکو فیلم‌ساز برزیلی/ آرژانتینی می‌باشد.

یک اقتباس فیلم موزیکال به همین نام به کارگردانی بیل کاندن و با بازی جنیفر لوپز در حال تولید است.[۱]

داستان[ویرایش]

فیلم داستان ملاقات و رابطه دو زندانی آرژانتینی در زندان مخوف ویلا دوتوی بوینس آیرس است. یکی از این زندانیان مردی همجنسگرا به نام مولینا است که به خاطر فاسد کردن معدن چیان به ۶ ماه حبس محکوم شده و دیگری (والنتین)، مبارزی مارکسیست است که به خاطر تحریک کارگران به اعتصاب، زندانی و شکنجه شده است.

آنها علی‌رغم گرایش‌ها و اعتقادات متضادشان مجبورند در یک سلول با هم بمانند و همدیگر را تحمل کنند. مولینا تمایلات زنانه‌ای دارد و در خیال، خود را به صورت زنی زیبا اما عنکبوتی تجسم می‌کند که در آرزوی به دست آوردن مردی با ویژگی‌های مردانه والنتین است. او از تخیلات و خاطرات خود از سینما و زنان اغواگری که بر روی پرده دیده برای والنتین می‌گوید و سعی دارد او را در این خاطرات سهیم سازد، در حالی که والنتین این حرف‌ها را تخیلات بیمارگونه و بورژوایی می‌داند. او تنها به مبارزه فکر می‌کند و برای او روابط جنسی انسانی در درجه دوم اهمیت قرار دارد. او مولینا را به خاطر واقع گریزی و فرار به دنیای فانتزی سرزنش می‌کند غافل از اینکه خود او نیز وقتی صحبت از انقلاب موعود می‌کند، در عالم خیال و فانتزی قرار دارد.[۲]

اقتباس[ویرایش]

این فیلم اقتباسیست از کتابی با همین نام که به نویسندگی مانوئل پوئیگ می‌باشد.

جوایز[ویرایش]

ویلیام هرت با بازی در این فیلم توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را و همچنین جایزه نخل طلایی و بافتا را دریافت کند.

این فیلم نامزد دیگر جوایزی از قبیل جایزه اسکار بهترین کارگردان، بهترین فیلم فیلمنامه اقتباسی شد.[۳]

پیوند به بیرون[ویرایش]

منابع[ویرایش]