بوچانگای خاکستری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از بوجانگای خاکستری)

بوچانگای خاکستری
بوچانگای خاکستری، Dicrurus leucophaeus
وضعیت حفاظت
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پرنده
راسته: گنجشک‌سانان
تیره: بوچانگایان
سرده: بوجانگاها
گونه: D. leucophaeus
نام دوبخشی
Dicrurus leucophaeus

بوچانگای خاکستری (نام علمی: Dicrurus leucophaeus) نام یک گونه از تیره بوچانگایان است.

مشخصات ظاهری[ویرایش]

۲۹ تا ۳۰ سانتی‌متر طول دارد و نر و ماده شبیه هم هستند چشم‌ها قرمز پاها و نوک سیاه است. تارک و سطح پشتی یکدست و آبی تیره و چانه، گلو و گوشپرهایش سیاه است. پایین سینه و سطح شکمی اندکی کمرنگتر است. دارای دم بلند و دوشاخه تیره رنگ است.

تغذیه و رفتار[ویرایش]

این پرنده حشره خوار است ولی مواقع از مارمولک‌ها و جوجه پرندگان دیگر هم تغذیه می‌کند. معمولاً در نقاط بالای درختان و بالای سیم‌های برق می‌نشیند و محیط اطراف را زیر نظر می‌گیرد. سپس با پرواز ناگهانی حشرات در حال پرواز را شکار می‌کنند. آشیانه را در ارتفاع ۳ تا ۱۵ متری از سطح زمین می‌سازند. مواد ساخت لانه توسط پرنده نر جمع شده و توسط پرنده ماده لانه به شکل فنجانی و ظریف بنا می‌کند. آشیانه از شاخه درخت آویزان است و ویژگی خوبی برای استتار است. ۱ تا ۴ تخم می‌گذارد. هر دو پرنده نر و ماده روی تخم‌ها می‌خوابند و از جوجه‌ها مراقبت می‌کنند. بوجانگای خاکستری توانایی تقلید صدای پرندگان دیگر را هم دارد.

زیستگاه در ایران[ویرایش]

بوچانگای خاکستری تنها در جزیره کیش به صورت مهاجر عبوری در جنگل‌های باز جزیره به تعداد کم و اندک دیده می‌شود. این پرنده برای اولین بار در جزیره کیش دیده شده و به فهرست پرندگان ایران اضافه شده‌است.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]