بوآ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بوآ
یک بوآی کانستریکتور
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
زیرشاخه: مهره‌داران
رده: خزندگان
راسته: پولک‌داران
زیرراسته: مارها
تیره: اژدرماران
زیرخانواده: بوآها
سرده: Boa
کارل لینه، ۱۷۵۸
مترادف
  • Boa - Linnaeus, 1758
  • Constrictor - Laurenti, 1768
  • Pelophilus - A.M.C. Duméril & Bibron, 1844
  • Sanzinia - Gray, 1849
  • Acrantophis - Jan In Jan & Sordelli, 1860[۱]

بوآ یک سرده از مارهای غیرسمی است که بومی منطقهٔ کارائیب، مکزیک، و آمریکای مرکزی و جنوبی است. تاکنون، چهار گونه بوآ شناسایی و ثبت شده‌اند.[۲] بوآها با کمک‌گرفتن از ماهیچه‌های قدرتمندی که دارند شکار را خفه کرده و کل بدن شکار را یک‌جا می‌بلعند و پس از آن برای هفته‌ها و گاه ماه‌ها بدون غذا به زندگی خود ادامه می‌دهند.[۳] واژهٔ ""بوآ"" در زبان لاتین، به‌معنای مار بزرگ است.[۴]

ویژگی‌ها[ویرایش]

به گفتهٔ محققان دانشگاه میشیگان درازترین مار بوآ ۱۳ فوت (۴ متر) و وزن آن حداکثر تا ۱۰۰ پوند (۴۵٫۳ کیلوگرم) ثبت شده‌است. در دو گونه بوآی کانستریکتور و بوآی امپراتور، جانور ماده بالغ از ۶ تا ۸ فوت طول و جنس نر آن از ۵ تا ۷ فوت طول دارد.[۵] بوآی بالغ می‌تواند از یک خرگوش، گراز، گوزن یا حتی دیگر مارها و سایر پستانداران و جوندگان بزرگ تغذیه کند و حتی گزارش شده که یک کیمن سیاه را شکار کند و ببلعد.

پراکندگی[ویرایش]

بوآها از شمال مکزیک، تا آمریکای مرکزی و کشورهای بلیز، گواتمالا، هندوراس، السالوادور، نیکاراگوئه، کاستاریکا، پاناما و در آمریکای جنوبی، در شمال مدار ۳۵ درجه جنوبی در کشورهای کلمبیا، اکوادور، پرو، ونزوئلا، گویان، سورینام، برزیل، اروگوئه، بولیوی، گویان فرانسه و آرژانتین پراکندگی دارند. همچنین یک گونه بوآ در آنتیل کوچک، دومینیکا، سنت لوسیا، جزیره پروویدنسیا و چندین جزیرهٔ دیگر در نزدیکی سواحل مکزیک، کارائیب و آمریکای مرکزی یافت می‌شوند.[۱]

گونه‌ها[ویرایش]

چهار گونهٔ شناسایی‌شده از خانوادهٔ بوآها عبارت‌اند از:

بوآی کانستریکتور (Boa constrictor)

بوآی امپراتور یا بوآی آمریکای مرکزی (Boa imperator)

بوآی نبولوسا یا بوآی دومینیکن (Boa nebulosa)[۶]

بوآی اوروفیاس یا بوآی سنت‌لوسیا (Boa orophias)[۷]

این گونه‌ها دارای چندین زیرگونه شناسایی‌شده هستند.

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ McDiarmid RW, Campbell JA, Touré T. 1999. Snake Species of the World: A Taxonomic and Geographic Reference, vol. 1. Herpetologists' League. 511 pp. ISBN 1-893777-00-6 (series). ISBN 1-893777-01-4 (volume). خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «McD99» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. «ITIS - Report: Boa». www.itis.gov. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۳-۱۳.
  3. اوبلاکر، خزندگان و دوزیستان، مؤسسهٔ انتشارات قدیانی
  4. "boa | Etymology, origin and meaning of boa by etymonline". www.etymonline.com (به انگلیسی). Retrieved 2022-03-15.
  5. «How Big Do Boa Constrictors Get? (Male vs. Female Size)». Snakes for Pets (به انگلیسی). ۲۰۲۰-۰۱-۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۳-۱۵.
  6. «Boa nebulosa: Daltry, J.C. , Powell, R. & Henderson, R.W.». IUCN Red List of Threatened Species. ۲۰۱۵-۰۷-۲۰. doi:10.2305/iucn.uk.2018-2.rlts.t74863215a75171341.en. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۳-۱۵.
  7. «Boa orophias: Daltry, J.C.». IUCN Red List of Threatened Species. ۲۰۱۵-۰۷-۲۰. doi:10.2305/iucn.uk.2018-2.rlts.t74866530a75171346.en. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۰۳-۱۵.