بهمن دان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بهمن دان
زادهٔ۲۷ اردیبهشت ۱۳۳۶
تهران، ایران
ملیتایرانی
پیشهبازیگری در سینما، تئاتر و تلویزیون و رشته مدیریت امور فرهنگی از دانشگاه آزاد

بهمن دان (زاده ۲۷ اردیبهشت ۱۳۳۷ تهران) بازیگر ایرانی است. وی فعالیت هنری خود را با تئاتر در گروه آناهیتا در سالهای نوجوانی آغاز کرد. سپس سالها به عنوان تکنسین رادیولوژی مشغول به کار بود و سپس در رشته های کشاورزی و معماری در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل شد و مقطع کارشناسی ارشد را در رشته مدیریت امور فرهنگی به پایان رساند او فعالیت سینمایی را با فیلم هدف به صورت حرفه ای به عنوان بازیگر آغاز کرد.

زندگی[ویرایش]

بهمن دان فعالیت هنری خود را با تئاتر در گروه آناهیتا آغاز کرد و در نمایش‌های بسیار زیادی ابتدا در نقش‌های درجه دوم و سوم و سپس در نقش‌های اصلی به بازی پرداخت و کم‌کم توانست مهارت و استعداد خود را به همگان ثابت کرده و از این رو از دهه ۶۰ توانست به صورت حرفه ای وارد تلویزیون شود و از سال ۱۳۷۱ برای اولین بار با بازی در فیلم سینمایی هدف به کارگردانی بهرام کاظمی وارد جرگه بازیگران سینما شد. نکته بسیار جالب در رابطه با زندگی این هنرمند این است که او تنها فعالیت خود را به حوزه بازیگری و هنرهای رزمی معطوف نکرده و در بسیاری از زمینه‌های دیگر هم دستی بر آتش دارد.

به طوری که مدتی به عنوان تکنسین رادیولوژی در بیمارستان مهر تهران کار می‌کرد. وی در حال حاضر در کنار بازیگری به کار کشاورزی هم مشغول است. یکی از ویژگی‌های بارز این بازیگر فیزیک ظاهری اش است که به درد آدم‌های خبیث فیلم‌ها می‌خورد و از همین رو در اکثر فیلم‌ها هم در چنین نقش‌هایی بازی کرد.

فیلم‌شناسی[ویرایش]

سینما[ویرایش]

تلویزیونی[ویرایش]

فعالیت سیاسی[ویرایش]

بهمن دان بازیگر سینما و تلویزیون در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نامزد انتخابات شد.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. «این بازیگر تلویزیون کاندیدای انتخابات مجلس شد +عکس پوستر تبلیغاتی». خبرآنلاین.