بنیاد بین‌المللی مولانا

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بنیاد بین‌المللی مولانا
International Mevlana Foundation
بنا نهاده۰۱۹۹۶−۰۳−۱۴ ۱۴ مارس ۱۹۹۶
دفتر مرکزی ترکیه استانبول
محدودهٔ فعالیتاشاعه فرهنگ مولانا
مدیر عامل اجراییفاروغ همدم چلبی
مالکخاندان چلبی
وبگاه

بنیاد بین‌المللی مولانا، در سال ۰۱۹۹۶−۰۳−۱۴ ۱۴ مارس ۱۹۹۶ در کشور ترکیه توسط محمد باقر چلبی بیست و دومین نواده پسری مولانا طبق شجرنامه‌ای که فروزانفر و گولپینارلی منتشر کرده‌اند، راه اندازی شد و در۲۲ کشور جهان شعبه دارد و هریک از این شعبه‌ها در راستای اهداف بنیاد برنامه‌های مولانا پژوهی را پی می‌گیرند.

بیشتر اعضای این بنیاد تحصیلات آکادمیک مرتبط با مولانا پژوهی دارند و تعدادی ازاعضای هیئت دولت ترکیه نیز در بنیاد عضویت دارند تا برنامه‌های بنیاد را به اطلاع دولت ترکیه برساند و در صورت لزوم برای پیگیری برنامه‌های بنیاد حمایت خود را معطوف به بنیاد کنند.

فاروغ همدم چلبی هم‌اکنون ریاست فرقه مولویه و مدیر بنیاد بین‌الملی مولانا مسئولیت حفظ و نشر سنت خاندان سنتی و تاریخی چلبی را برعهده دارد و اسین چلبی هم‌اکنون قائم مقام بنیاد بین‌الملی مولانا است.

اهداف و برنامه‌ها[ویرایش]

مولوی‌شناسی در ایران[ویرایش]

براساس اسناد موجود در سال ۱۳۳۸ بنیادی به نام مولانا درایران به ثبت رسیده‌است که استاد فروزانفر و پرفسور محمود حسابی نیز از اعضای آن بوده‌اند ولی این بنیاد به فعالیت خود ادامه نداده‌است.

بنیاد بین‌الملی مولانا در ایران شعبه ندارد و قرار به تأسیس یک بنیاد مولوی پژوهی مستقل در ایران هست.

فروزنده اربابی تنها نماینده بنیاد بین‌المللی مولانا در ایران است.

همکاری ایرانی‌ها و بنیاد[ویرایش]

تالیف‌ها[ویرایش]

  • نیایش‌های مولانا (مجموعه دعاها و ذکرهایی که منقول است مولانا به آن متذکر بوده‌است) با مقدمه توفیق سبحانی، ترجمه مشترک بهاءالدین خرمشاهی و محمد جعفری

منابع[ویرایش]