بنفشه زند بونازی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از بنفشه پورزند)
بنفشه زند بونازی
بنفشه زند بونازی
زادهٔ۱۹۶۱
تهران، ایران
ملیتایرانی
تحصیلاتتاریخ هنر و فیلم، و زبان‌شناسی
محل تحصیلدانشگاه آمریکایی پاریس و در IDHEC، مؤسسه مطالعات سینمایی
دانشگاه مریلند در بالتیمور
پیشهنویسنده، فیلم‌ساز و فعال حقوق بشر
همسر(ها)الیو بونازی
والدینسیامک پورزند
ماندانا زند کریمی

بنفشه زند-بونازی (به انگلیسی: Banafsheh Zand-Bonazzi) نویسنده ایرانی، فیلم‌ساز و فعال حقوق بشر است.[۱] سیامک پورزند پیش از ازدواج با مهرانگیز کار، همسری به نام ماندانا زند کریمی داشته که بنفشه حاصل زندگی مشترک آنهاست.[۲] همسر او الیو بونازی، جامعه‌شناس ایتالیایی است.[۳]

زندگی[ویرایش]

بنفشه زند-بونازی در ۱۹۶۱ در تهران در خانواده‌ای روزنامه‌نگار زاده شد. او در دانشگاه آمریکایی پاریس و در IDHEC، مؤسسه مطالعات سینمایی پیشرفته تحصیل کرد. وی در ۱۹۸۲ به ایالات متحده آمریکا رفته و تحصیل خود را در دانشگاه مریلند در بالتیمور ادامه داد. در آنجا تاریخ هنر و فیلم، و زبان‌شناسی خواند. در ۱۹۹۳، به عنوان تولیدکننده فیلم‌های مستند مستقل به جهان تلویزیون بازگشت.

پدرش، سیامک پورزند در سال ۲۰۰۱ در ایران زندانی سیاسی شد.[۴] او در ۲۰۱۱ طبق آنچه زند-بونازی اعتراض به حکومت می‌دانست خودکشی کرد.[۵]

بنفشه به‌طور منظم برای مجله نشنال ریویو می‌نویسد؛ و مفسر سیاست ایران در شو جان بتچلر است. او در واشیگتن ژورنال، صدای آمریکا و تلویزیون فاکس ظاهر شده‌است.

فعالیت[ویرایش]

بنفشه زند بونازی عضو هیئت مشاورین انجمن بین‌المللی آزادی مطبوعات است. در سال ۲۰۰۷، او در سازماندهی اجلاس اسلام سکولار همکاری داشت، و به همراه اصلاح‌خواهان دیگر اسلام چون آیان حرصی علی، وفا سلطان و ارشاد مانجی خطابه کرد.[۶] این گروه بیانیه پیترزبورگ را صادر کرد که به دولت‌های جهان ابرام می‌کرد که با قانون شریعت، فتوا و حاکمیت دینی در همه اشکال آن مقابله کنند؛ و همچنین به مجازات مرگ برای ارتداد و توهین به مقدسات مطابق بند ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر خاتمه دهند.[۷]

شکایت از جمهوری اسلامی ایران و سید علی خامنه ایی رهبر ایران[ویرایش]

بنفشه پورزند و مهرانگیز کار همسر سیامک پورزند و آزاده پورزند دیگر دختر سیامک پورزند در سال ۲۰۱۹ در دادگاه فدرال حوزه واشینگتن دی سی از جمهوری اسلامی ایران و سید علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران شکایت کرده‌اند. در این شکایت مطرح شده‌است که سیامک پورزند تحت شکنجه فیزیکی و روحی شدید مجبور به اعترافات اجباری شده‌است، و شکنجه ایشان تا فوت ایشان ادامه داشته‌است. ایشان از زمان دستگیری تا فوت به عنوان یک گروگان برای تحت فشار گذاشتن مخالفان و دگراندیشان و در خارج نگه داشتن مهرانگیز کار از ایران استفاده شده‌است. خواهان پرونده ادعا کرده‌اند که سیامک پورزند به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم و به‌صورت فراقضایی توسط مأموران جمهوری اسلامی ایران به قتل رسیده‌است.[۸]

در تاریخ ۸ مهرماه ۱۴۰۱ دادگاه فدرال طی حکمی جمهوری اسلامی را محکوم به شکنجه کردن و گروگان‌گیری سیامک پورزند کرد. طی این حکم رفتار جمهوری اسلامی ایران و مأموران امنیتی ایران در زمان دستگیری و بازجویی و اعتراف اجباری را نمونه بارز شکنجه خواند و این رفتار غیرانسانی را محکوم کرد. همچنین این حکم تأیید کرد که سیامک پورزند یک گروگان سیاسی بوده که دستگیری و شکنجه ایشان برای محدود کردن کنشگری‌های مهرانگیز کار و دیگر فعالان سیاسی بوده‌است. طی این حکم ایران محکوم به پرداخت مجموع ۳۴٬۸۰۶٬۱۲۶ دلار غرامت جبرانی و غرامت تنبیهی به شاکیان این پرونده می‌باشد.[۹] علی هریسچی در مریلند آمریکا وکیل این پرونده بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  1. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Banafsheh Zand-Bonazzi». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در ۳۱ مارس ۲۰۱۳.
  2. کار، مهرانگیز. «زندگی‌نامه». دریافت‌شده در ۳۱ مارس ۲۰۱۳.
  3. «Elio Bonazzi». nationalreview. دریافت‌شده در ۳۱ مارس ۲۰۱۳.[پیوند مرده]
  4. The Hill, June 2009
  5. Eli Lake (1 May 2011). "Longtime Iranian dissident kills self 'to prove his disgust for regime'". Washington Times. Retrieved 31 March 2013. {{cite web}}: Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (help)
  6. Kuwait News Agency, Feb 2007. First "Secular Islam Summit" to convene early next month in Florida
  7. «US News and Word report: Fighting for the soul of Islam». بایگانی‌شده از اصلی در ۸ اکتبر ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۳۱ مارس ۲۰۱۳.
  8. "Banafsheh Zand vs. Islamic Republic of Iran | Ali Herischi". Herischi & Associates (به انگلیسی). Retrieved 2022-10-18.
  9. «ایران باید بیش از سی و چهار میلیون دلار غرامت به خانواده سیامک پورزند بپردازد». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۲۲-۱۰-۱۸.