بقرآباد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بَقَرآباد (Bagharabad)
اطلاعات کلی
کشور ایران
استاناردبیل
شهرستاناردبیل
بخشهیر
نام محلیبولقاوار، بغلاوار
نام‌های دیگربوغلاوار، بوقلاوار
بَقَرآباد (Bagharabad) بر ایران واقع شده‌است
بَقَرآباد (Bagharabad)
۳۸°۰۸′۰۰″شمالی ۴۸°۳۳′۰۰″شرقی / ۳۸٫۱۳۳۳°شمالی ۴۸٫۵۵۰۰°شرقی / 38.1333; 48.5500
مردم
جمعیت۱۰۹۸ نفر
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا۱۹۴۲ متر
اطلاعات روستایی
پیش‌شمارهٔ تلفن3368

بَقَرآباد یا در زبان محلی «بولقاوار»، «بوقلاوار» روستایی از توابع بخش هیر شهرستان اردبیل در استان اردبیل است.[۱] شغل سنتی مردم روستا کشاورزی و باغداری می‌باشد، البته باغداری و کشاورزی در این روستا به صورت حرفه ای به منظور درآمد اکثریت مردم نیست. بیشتر مردم روستا در شهرهای اردبیل و تهران فعالیت اقتصادی انجام می دهند.

اکثر مردم بَقرآباد که برای کار در تهران و اردبیل فعالیت میکنند در بخش مواد غذایی و رستوران مشغول هستند.

روستای بَقرآباد دارای دو راه است، راه یا جاده سمت راست راه اصلی روستای بَقرآباد است . همچنین این روستا دارای دو مسجد(مسجد جامع و مسجد پنج تن آل عبا) یک عباسیه و دو حسینیه میباشد،مردم روستا همه ساله در ماه محرم عزاداری می‌کنند و سینه و زنجیر می‌زنند.

روستای بَقرآباد دارای چند چشمه که در زبان محلی به آن بولاغ می‌گویند هست که بهترین آن ها در کنار مسجد جامع قرار دارد و به علت معدنی بودن آن، از همه نقاط استان برای بردن آب آن به روستای بَقرآباد می آیند.


جمعیت و زبان[ویرایش]

جمعیت بقرآباد ۱۰۰۹۹ نفر تعداد ۵۳۰۹نفر مرد و ۵۶۱۰ نفر زن و ۲۲۸۱ خانوار می‌باشد. دین اهالی اسلام و مذهب آنان تشیع می‌باشد. زبان مردم این روستا ترکی آذربایجانی است. بیشترین شهرت این روستا از دیرباز به خاطر علمای دینی منطقه و گیلاس و آلبالوی آن می‌باشد.

تاریخ[ویرایش]

بر اساس مطالعات و بررسیهای بعمل آمده و آثار باستانی به جا مانده در این روستا، این روستا به عصر مفرغ که حدود ۴٫۵ الی ۶ هزار سال قدمت دارد برمیگردد. اطلاعاتی که از تاریخ نام این روستا به دست آمده و این اطلاعات سینه به سینه در طول تاریخ به ما رسیده، این گونه بوده‌است که در این منطقه از زمین بخارهایی خارج می‌شد که مردم این منطقه این بخارهایی که با فشار از زمین خارج می‌شدند را بوق می‌گفتند و در نتیجه این منطقه با نام بوقلاوار یعنی جایی که دارای بوق یا بخار است نام گذاری شد. که با ورود این نام به زبان و ادبیات فارسی مانند همهٔ اسامی اماکن ترکی دچار تغییر و تحول شده و در زبان فارسی و رسمی و جغرافیای کشوری با اسم بُقرآباد ثبت شده‌است. ریشه دیگر اسم روستا که در تلفظ محلی به شکل بغلاوار است به معنای جایگاه خدایان می‌باشد، چرا که بُغ به معنای خدا و حاکم بوده و لاوار نیز پسوند مکان در زبان ترکی است.

آب و هوا[ویرایش]

آب و هوای منطقه بسیار خنک و در فصول بارانی بادهایی باعث سردی بیشتر می‌شود. در فصول زمستانی این روستا سرد و در تابستان معتدل می‌باشد.

جاذبه‌های گردشگری[ویرایش]

این روستا دارای طبیعت فوق‌العاده زیبا از جمله باغ‌های آلبالو و گیلاس، سیب، زردآلو و چندین چشمه همیشه جوشان، کوه، دره و صخره های بلند و زیبا است. طبیعت فوق العاده زیبا و پتانسیل بالای این روستا برای خیلی از مردم اردبیل و حتی روستاهای اطراف پوشیده است و به دلیل ناشناخته بودن ظرفیت های این روستا سرمایه گذاری در بخش توریسم و جذب گردشگر انجام نشده است. در صورت سرمایه گذاری صنعت گردشگری در این روستا به دلیل وجود چندین چشمه ی ناب، باغ های زیبا، کوه و دره های فوق العاده جذاب، این روستا می تواند به یک قطب گردشگری در استان اردبیل تبدیل شود و در کمترین زمان علاوه بر برگرداندن سرمایه وارد مرحله سود دهی برای سرمایه گذاران شود.


هرساله حدود ۱۰۰۰۰۰تن آلبالو و ۷۰۰۰۰تن گیلاس از این منطقه برداشت می‌شود. در این روستا کم ابی رواج زیادی دارد و برای همین روستا در باغداری و کشاورزی با مشکل روبرو است. در این روستا کشاورزی در حد سنتی می‌باشد و از روش‌های جدید استفاده نمی‌شود. در این روستا دامپروری به صورت جزئی رواج دارد.

  1. «استانداری اردبیل».