بزنوید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

۳۲°۵۳′۵۴″ شمالی ۴۹°۳۸′۳۰″ شرقی / ۳۲٫۸۹۸۳۳°شمالی ۴۹٫۶۴۱۶۷°شرقی / 32.89833; 49.64167

بَزنَوید
شالیزارهای بزنوید
شالیزارهای بزنوید
شالیزارهای بزنوید
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانلرستان
شهرستانالیگودرز
بخشزلقی
بَزنَوید بر ایران واقع شده‌است
بَزنَوید
۳۳°۰۰′۰۰″شمالی ۴۹°۳۷′۴۷″شرقی / ۳۳٫°شمالی ۴۹٫۶۲۹۶۷۹°شرقی / 33.; 49.629679
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا1460 م[۱]

بزنوید نامی است که به مجموعه چند روستای کنار هم در دره‌ای عمیق هم که مرکزیت بخش زلقی شهرستان الیگودرز را تشکیل داده است گفته می‌شود. منطقه بزنوید از گله موئه شروع می‌شود و تا رود رودبار لرستان امتداد می‌یابد. مرکز این منطقه شهر توتکان(تیتکان) است و از سایر روستاهای بزنوید می توان به پاخیمه گاه، محمد آباد، پیر محمد، چال فهره، کیش و ... اشاره کرد . تعدادی از روستاهای منطقه بزنوید به علت قرار گرفتن در پروژه سد و نیروگاه رودبار لرستان از بین رفته‌اند. اکثر مردم بزنوید از نژاد لر و از ایل بختیاری ، شاخه چهارلنگ و باب زلقی هستند. شغل اصلی مردم بزنوید دامداری و کشاورزی است هرچند امروزه تعدادای از این مردم در پروژه سد رودبار مشغول به کار شده‌اند. کشاورزی در منطقه بزنوید اکثراً به صورت کاشت گندم و دامداری آن‌ها نگهداری بز و گوسفند و گاو را شامل می‌شود. از آثار زیبای تاریخی آن می توان به گورستان شیران سنگی اشاره کرد همچنین این منطقه در طبیعت بکر زاگرس قرار دارد. بزرگترین پل خرپایی کشور در بزنوید واقع شده است.[۲][۳]

زبان[ویرایش]

مردم این منطقه به زبان لری بختیاری سخن می‌رانند.

منابع[ویرایش]

  1. «مشخصات بزنوید». کمیته تخصصی نام گذاری. ۱۹ تیر ۱۳۹۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۱.
  2. . خبرگزاري فارس. ۲۹/11/۸۹ http://www.farsnews.ir/newstext.php?nn=8911280650. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک); پارامتر |عنوان= یا |title= ناموجود یا خالی (کمک)
  3. «با ساخت 25 كيلومتر از روستاي چين تا بزنويد لرستان؛دهستان موگويي كوهرنگ به مركز بخش وصل مي‌شود». خبرگزاري فارس. ۲/07/۸۹. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)

لغت‌نامه دهخدا حافظه قوانین[پیوند مرده]