فهرست بزرگراه‌های مشهد

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از بزرگراه های مشهد)

کلان شهر مشهد دارای تعداد زیادی بزرگراه می‌باشد که نام آن‌ها در این فهرست گردآوری شده‌اند و عبارتند از:

بزرگراه میثاق ( هاشمی رفسنجانی )

بزرگراه شهید کلانتری

بزرگراه سردار شهید سلیمانی

بزرگراه امام علی

بزرگراه نمایشگاه

بزرگراه وکیل‌آباد

بزرگراه آزادی

بزرگراه پیامبر اعظم (ص)

بزرگراه همت ( شهید میرزایی )

بزرگراه غدیر

بزرگراه بسیج

بزرگراه شهید بابانظر

بزرگراه شهید چراغچی

بزرگراه سلسله الذهب ( سردار شهید سلیمانی )

آزادراه های مشهد[ویرایش]

بزرگراه میثاق ( هاشمی رفسنجانی )[ویرایش]

این بزرگراه تازه تأسیس که منطقه ۱۰ (شهرک غرب) را از منطقه ۱۲ (الهیه) جدا می‌کند، انتهای بزرگراه آزادی را به میدان نهم دی (میدان نمایشگاه) متصل می‌کند. طول این بزرگراه 6.5 کیلومتر می‌باشد و از بزرگراه‌های غربی مشهد به حساب می‌آید. میثاق متشکل از ۲ باند اصلی و ۲ باند کنارگذر می‌باشد و در مجموع ۱۲ لاین دارد.

بزرگراه آزادی - پیامبر اعظم (ص)[ویرایش]

بزرگراه آزادی به طول 16.2 کیلومتر تقاطع غیرهمسطح آزادی (فلکه پارک) را به ورودی شمال غربی کلانشهر مشهد (سه راه فردوسی) متصل می‌کند. نیمهٔ جنوبی این بزرگراه (حدفاصل میدان آزادی و میدان بزرگ قایم), جدا کنندهٔ مناطق ۲ و ۱۱ است. این بزرگراه با ۲ باند اصلی و ۲ باند فرعی و مجموعا ۱۰ لاین، یکی از معابر مهم مشهد مقدس می‌باشد. محدودهٔ نیمه جنوبی بزرگراه آزادی از مناطق خوش آب و هوا و تقریباً اعیان‌نشین مشهد بزرگ محسوب می‌شود.

بزرگراه وکیل آباد[ویرایش]

این بزرگراه به طول ۱۰ کیلومتر میدان آزادی را به پایانه غرب مشهد متصل می‌کند. این بزرگراه یکی از شاهراه‌های مشهد می‌باشد چرا که ورودی غربی مشهد را به قسمت‌های مهم این شهر نزدیک می‌کند. از این بابت خط 1 LRT مشهد نیز از انتها تا ابتدای این بزرگراه در بین دو باند اصلی به‌طور همسطح کشیده شده‌است و پس از گذشتن میدان آزادی از مسیر بولوار ملک‌آباد به‌طور زیرزمینی (تونل) به راه خود ادامه می‌دهد. بزرگراه وکیل آباد با ۲ باند اصلی و ۲ باند فرعی و در مجموع ۱۰ لاین هنوز در گفتار عامیانه مشهد به عنوان بولوار وکیل آباد شناخته می‌شود. این بزرگراه منطقه ۹ را از منطقه ۱۱ جدا می‌کند.

بزرگراه امام علی[ویرایش]

این بزرگراه به طول 7.5 کیلومتر تقاطع غیرهمسطح قائم را به تقاطع میدان نمایشگاه متصل می‌کند. این بزرگراه نقشی کلیدی‌ در اتصال مرکز به غرب مشهد دارد و در طول آن یک تقاطع غیرهمسطح(میدان امام علی) وجود دارد.

بزرگراه نمایشگاه[ویرایش]

بزرگراه نمایشگاه با طول ۱٫۳ کیلومتر کوتاه‌ترین بزرگراه مشهد مقدس محسوب می‌شود. این بزرگراه، میدان نهم دی (میدان نمایشگاه) را به ابتدای بولوار برونسی (تقاطع برونسی و وکیل آباد) متصل می‌کند. همانطور که از اسم این بزرگراه مشخص است، این بزرگراه نزدیکترین معبر شهری به نمایشگاه بین‌المللی می‌باشد. ورودی این نمایشگاه از باند کنارگذر غربی بزرگراه نمایشگاه است. بزرگراه نمایشگاه که در گفتار عامیانه مردم مشهد هنوز به بولوار نمایشگاه معروف است، در بیشتر مسیر دارای ۲ باند اصلی و ۲ باند فرعی و در مجموع ۱۰ لاین می‌باشد.

منابع[ویرایش]