عمو پورنگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از برنامه عموپورنگ)
عمو پورنگ
عمو پورنگ در برنامهٔ تلویزیونی «کتابخانهٔ عمو پورنگ» (اسفند ۹۳)
مجریداریوش فرضیایی
کشور سازندهایران
زبان اصلیفارسی
تولید
تهیه‌کنندهمسلم آقاجان‌زاده
پخش
شبکهٔ اصلیشبکه ۱
شبکه ۲
انتشار اولیه۱۳۷۶ –
تا کنون

عمو پورنگ شخصیتی در برنامه کودک سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که نقش آن را داریوش فرضیایی ایفا می‌کند.[۱]

تاریخچه[ویرایش]

نخستین حضور داریوش فرضیایی در تلویزیون به سال ۱۳۷۶ و حضور در برنامه «ما و شما» بازمی‌گردد که این برنامه به پخش انیمیشن‌های درخواستی بچه‌ها اختصاص داشت. دو سال بعد و در سال ۱۳۷۸ در برنامه پورنگ و تورنگ حضور داشت که این برنامه به صورت ضبط‌شده و تولیدی پخش می‌شد. در فروردین سال ۱۳۸۰ برنامه‌ای به نام عمو پورنگ را به‌صورت زنده به تهیه‌کنندگی مسلم آقاجان‌زاده و کارگردانی احمد درویشعلی پور که سه‌روز در هفته به‌صورت زنده از شبکه اول سیما بر روی آنتن می‌رفت را اجرا می‌کرد اما از ابتدای سال ۱۳۸۸ پخش زنده آن قطع و تنها یک روز در هفته از شبکه دو سیما به صورت ضبط شده پخش می‌شد.[۲] اجرای این برنامه بر عهده عمو پورنگ و با همراهی امیرمحمد متقیان بود.[۳] این مجموعه پس از پخش ۱۴۱ قسمت، در فروردین ۱۳۹۳، به کار خود پایان داد. عمو پورنگ در سال ۱۳۹۵ در مجموعه محله گل و بلبل در سه فصل ایفای نقش کرد و این مجموعه تلویزیونی روی آنتن شبکه دو رفت. چند ماه بعد عمو پورنگ با برنامه عیدانه عمو پورنگ به تلویزیون بازگشت و در مورد کرونا و… با بچه‌ها گفتگو کرد. ماه رمضان عمو پورنگ با برنامه بچه محل دوباره به تلویزیون بازگشت و این مجموعه تلویزیونی در سه فصل روی آنتن شبکه دو رفت و به کار خود پایان داد.[۴]سپس در فروردین ۱۴۰۰ عمو پورنگ با برنامه کلبه عمو پورنگ دوباره به تلویزیون بازگشت و این مجموعه تلویزیونی روی آنتن شبکه دو رفت و در ۳۰ آذر ۱۴۰۰ به پایان رسید. پس از پایان کلبه عمو پورنگ در نوروز ۱۴۰۱ برنامه عیدانه عموپورنگ دوباره آغاز شد.

در تاریخ ۱۸ آذر ۱۴۰۰ شایعاتی مبنی‌بر اخراج عمو پورنگ از صدا و سیما از خبرگزاری‌های مختلف و شبکه‌های ماهواره‌ای منتشر شد که حواشی زیادی به دنبال داشت اما این شایعه توسط روابط عمومی صدا و سیما تکذیب شد.[۵]

حاشیه‌ها[ویرایش]

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت ایران در ۲۸ تیر ۹۱ در سخنرانی افتتاح شبکه پویا گفت: «نمی‌توان بدون عمو پورنگ، امیرمحمد و آقای روشن‌پژوه زندگی کرد.»[۶]

در زمستان سال ۱۳۹۲ عمو پورنگ کلیدی را با نام کلید دروغ در برنامه خود نشان داد که رسانه‌ها و سایت‌های اصلاح‌طلب با توجه به شباهت آن به کلید نشان داده شده در برنامه‌های تبلیغاتی حسن روحانی، عملاً آن را توهین به حسن روحانی دانستند.[۷] استفاده از رپرتاژ آگهی در برنامه تلویزیونی برای کودکان هم باعث انتقادات شدیدی از برنامه عمو پورنگ شده‌است.[۸][۹][۱۰][۱۱][۱۲]

منابع[ویرایش]

  1. «آمار قابل توجه سریال "کلبه عمو پورنگ" در تلوبیون/ جزئیاتی از فصل جدید با اضافه شدن نادر سلیمانی- اخبار رادیو و تلویزیون - اخبار فرهنگی تسنیم | Tasnim». خبرگزاری تسنیم | Tasnim. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۶-۰۳.
  2. «کودکی در تلویزیون پدرش را لو داد». روزآنلاین. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۵ مارس ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۱۳ مارس ۲۰۰۹. از پارامتر ناشناخته |تاریخ22= صرف‌نظر شد (کمک)
  3. «قطع پخش زندهٔ برنامهٔ «عموپورنگ»». نواندیش. ۱۸ اسفند ۱۳۸۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۱ مارس ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۱۳ مارس ۲۰۰۹.
  4. عمو پورنگ: نیاز به استراحت داشتم بایگانی‌شده در ۱۹ مه ۲۰۱۴ توسط Wayback Machine ایرنا
  5. «حذف «عمو پورنگ» از صداوسیما صحت ندارد». PANA.IR. ۲۰۲۱-۱۲-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۲-۱۶.[پیوند مرده]
  6. «احمدی‌نژاد: بدون عمو پورنگ نمی‌توان زندگی کرد». بی‌بی‌سی فارسی. ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۲. دریافت‌شده در ۱۸ ژوئیه ۲۰۱۲.
  7. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۴.
  8. شاه قاسمی، احسان (1393). نقدی بر پخش رپرتاژ آگهی در برنامه کودک و یک سؤال از عمو پورنگ. شفقنا رسانه
  9. "Iranian TV show scrapped after child calls toy monkey Ahmadinejad live on air" (به انگلیسی). Daily Telegraph. 11 March 2009. Archived from the original on 14 March 2009. Retrieved 13 March 2009..
  10. Tait, Robert (11 March 2009). "Children's show falls foul of toy monkey called Ahmadinejad" (به انگلیسی). Guardian. Retrieved 13 March 2009.
  11. صبا، مریم (۱۱ آذر ۱۳۸۷). «بی‌طرفی صدا و سیما، واقعیت یا توهم». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ دسامبر ۲۰۰۸. دریافت‌شده در ۱۴ مارس ۲۰۰۹.
  12. رستگار، مریم (۲۵ بهمن ۱۳۸۷). «انتخابات ریاست جمهوری: بهره‌گیری از قدرت رسانه». بی‌بی‌سی فارسی. دریافت‌شده در ۱۴ مارس ۲۰۰۹.

پیوند به بیرون[ویرایش]