برم‌دلک

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
برم دلک: نقش برجسته بهرام دوم در حال اهدای نیلوفر به شاپوردختک

برم‌دلک barm delak، یا چشمه عشاق .سرچشمه، تالاب و گردشگاهی طبیعی است در استان فارس این تالاب در شرق شیراز و در چهار کیلومتری قصر ابونصر قرار گرفته‌است. آب این چشمه از شکاف کوه خارج می‌شود و دردامنهٔ کوه، تالابی را تشکیل می‌دهد. اطراف این آبگیر را نیزار فراگرفته‌است. در بدنهٔ کوه مشرف بر تالاب، سه تاقچهٔ حجاری شده وجود دارد که قدمت نقوش آن به دوره ساسانی می‌رسد. این حجاری دربردارنده تصویر بهرام دوم و همسرش شاپوردختک است.[۱] این نقش برجسته از این نظر که تنها حجاری از این ملکه ساسانی است می تواند از نظر باستان شناسی دارای اهمیت بالایی باشد.برم دلک به نوعی شناسنامه و هویت شهر شیراز است ،چرا که در جهان معدود شهرهایی هستند که بیش ار یک قرن قدمت دارند و شیراز از نادر شهرهایی است که نقش برجسته هزار و هفتصد دارد.متأسفانه برم دلک به نحوی شایسته ای حفظ و نگهداری نمی‌شود و برای حفظ ان نیاز است که دغدغه مندان میراث فرهنگی در سفر به شیراز از این اثر زیبا بازدید نمایند.لذا ما با ارایه ادرس دقیق از تمام دوستداران میراث فرهنگی و جهانگردی تقاضا میکنیم از این سایت زیبا دیدن نمایند.

نامگذاری[ویرایش]

تصاویر حجاری شده برم دلک

نام برم دلک از عبارت «بهرامِ دوندلک» از فارسی میانه گرفته شده که به معنی «قلب بهرام» است. در نقش برجسته این اثر بهرام دوم در حال تقدیم یک گل نیلوفر به همسرش، شاپوردختک است.

آسیب‌های به کتیبه[ویرایش]

هم اکنون بر روی این سنگ نوشته ها یادگاری‌های بسیار زیادی نوشته شده‌است. و هر کسی با اسپری بر روی این سنگ نوشته اثاری برای خود به ثبت رسانده است. کمی پایین‌تر از این مکان (در حدود ۲۰ متری) ماشین ها اقدام به خالی کردن نخاله‌های ساختمانی خود می‌کنند و آنجا را به نخاله دانی تبدیل کرده‌اند.

برم دلک

جستارهای وابسته[ویرایش]

  1. PeoplePill. «Shapurdukhtak - Biography and Life». peoplepill.com (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۲-۱۹.

منابع[ویرایش]