برایان اسپونر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
برایان اسپونر
زادهٔنیوبری پارک، ایلفورد، اسکس، پادشاهی متحده
محل زندگیایالات متحده آمریکا
ملیتبریتانیایی
محل تحصیلدانشگاه آکسفورد
وبگاه
پیشینه علمی
شاخه(ها)انسان‌شناسی فرهنگی
محل کاراستاد گروه مردم‌شناسی دانشگاه پنسیلوانیا

برایان اسپونر (به انگلیسی: Brian Spooner) انسان‌شناسی بریتانیایی است. او لیسانس زبان فارسی و پهلوی از دانشگاه آکسفورد گرفت، سپس در تهران به عنوان دستیار در انجمن بریتانیایی مطالعات فارسی مشغول به کار شد و بعد مدرک دکترایش در زمینه جامعه‌شناسی بلوچ در دانشگاه آکسفورد را گرفت. او تدریسش را در زمینه گویش‌های قومیت‌ها در شرق ایران، افعانستان، پاکستان، و تاجیکستان در دانشگاه آکسفورد آغاز کرد[۱] اما در اواخر دهه ۱۹۶۰ به دانشگاه پنسیلوانیا نقل مکان کرد و اکنون در گروه انسان‌شناسی فرهنگی این دانشگاه تدریس و تحقیق می‌کند.

برایان جی. اسپونر، استاد گروه مردم‌شناسی و مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه ای دانشگاه پنسیلوانیا، در سال ۱۹۶۷ با مدرک دکترا در رشته فلسفه از دانشگاه آکسفورد فارغ‌التحصیل شد و از سال ۱۹۶۸ به تدریس در رشته مردم‌شناسی در دانشگاه پنسیلوانیا پرداخت. او پس از مدتی مدیریت مرکز مطالعات خاورمیانه در این دانشگاه را برعهده گرفت و در حال حاضر نیز رئیس مؤسسه آمریکایی مطالعات پاکستان است.

پروژه‌های تحقیقاتی دکتر اسپونر عبارتند از: - تحقیق در زمینه ساختار اطلاعات در ترکیب اسناد و مدارک مربوط به کشورهای آسیای غربی، جهت مطالعه ساختار زندگی اجتماعی؛ بررسی دفاتر خاطرات و یادداشت‌ها به عنوان منابع قوم شناختی و قومی- تاریخی؛ تحلیل تعامل عوامل و شاخص‌های زیست شناختی، فنی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در تاریخ ابریشم؛ مطالعهٔ ابعاد بوم شناختی تاریخ خاورمیانه، با توجه به معضل خشکسالی.

دکتر اسپونر علاوه بر تدریس در زمینه مردم‌شناسی عضو گروه‌های مطالعات آسیا و خاورمیانه، مطالعات منطقه ای آسیای جنوبی و مطالعات دینی دانشگاه پنسیلوانیا و متصدی موزه قوم‌شناسی خاور نزدیک در این دانشگاه است. حوزه جغرافیای پژوهش‌های اسپونر کشورهای ایران، افغانستان، شمال غربی چین، هندوستان، قزاقستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و به‌طور کلی کشورهای اسلامی آسیای غربی، جنوبی و مرکزی را دربرمی گیرد و شامل این موضوعات می‌شود: فرهنگ، زبان، بوم‌شناسی و توسعه، چادرنشینی، تاریخ مناطق بیابانی و صحراها، خشکسالی، آبیاری، توسعه روستای ی، مردم‌شناسی فرهنگی، دین و مذهب، اقوام بلوچ، تاریخ، زبان و ادبیات هندی- فارسی و اردو، قوم‌شناسی، توسعه اقتصادی و ساختار فرهنگی و اجتماعی. «پویایی‌شناسی ادبیات فارس در تاریخ آسیای جنوبی» یکی از بزرگ‌ترین و جدیدترین پروژه‌های تحقیقاتی دکتر اسپونر به‌شمار می‌آید.

وی مقالات و کتاب‌های متعددی در عرصه‌های یاد شده نگاشته‌است که عناوین برخی از آنها عبارتند از:

کتاب‌ها[ویرایش]

- رشد جمعیت: ابعاد مردم شناختی/ ۱۹۷۲ - بوم‌شناسی فرهنگی شبانان چادرنشین/ ۱۹۷۳ کویرزایی و توسعه: بوم‌شناسی بیابان‌ها از دیدگاه اجتماعی/ با همکاری اچ.اس. من H. S. Mann، ۱۹۸۲ - خواندن متون نستعلیق: متون خطی فارسی و اردو از سال ۱۵۰۰ م. تاکنون/۱۹۹۵

مقالات و ترجمه‌ها[ویرایش]

- یادداشتی بر زبان بلوچی در بلوچستان ایران/ ۱۹۶۷ - شهر و رود در ایران: توسعه شهری و آبیاری در فلات ایران/۱۹۷۴ - مردم‌شناسی اجتماعی و فرهنگی در ایران (دائرةالمعارف ایرانیکا)/ ۱۹۸۵ - صنعت و تجارت فرش در شرق: ابعاد فرهنگی موفقیت‌ها و شکست‌های اقتصادی/ ۱۹۸۸ - آموزش زبان ایرانی؟ فارسی؟ دَری؟ یا تاجیکی؟ /۱۹۹۳

پانویس[ویرایش]

  1. «Consulting Editors». Encyclopædia Iranica. دریافت‌شده در ۰۳-۱۱-۲۰۱۱. تاریخ وارد شده در |تاریخ بازدید= را بررسی کنید (کمک)