باینچوب

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
باینچوب
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانکردستان
شهرستانسنندج
بخشبخش مرکزی
دهستانحسین‌آباد جنوبی
نام محلیباینچو
نام‌های قدیمیپائین جوب
مردم
جمعیت۸۴۳ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۲۰۴۵۰۱

باینچوب، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سنندج در استان کردستان ایران باینچوب به علت وجود آرامگاه بابا شیخ احمد روستایی مذهبی به شمار میاید و هر سال میزبان زائرانی است که از نقاط مختلف به جهت زیارت مرقد بابا شیخ احمد میایند میباشد ، حضرت بابا شیخ احمد دارای مقام و اعتبار خاصی در میان مردمان منطقه علل الخصوص مردمان شهر سنندج میباشد و همین موضوع یکی از دلایل برجسته کردن باینچوب در منطقه میباشد ، از دلایل دیگر اهمیت این روستا می توان بیان کرد که این روستا زادگاه بسیاری انسانهای بزرگ ، صاحب نظر و تاثیر گذار در زمینه های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی میباشد ، همچنین موقعیت جغرافیایی و تقسیم بندی محلی و عرفی باینچوب بعنوان موقعیت میانه یعنی قرارگیری و نزدیکی در میانه چند منطقه مانند چم شار ، سارال ،لیلاخ ،گروس ، کلاترزان میباشد ، از دلایل دیگر می توان به وجود طبیعت بکر و کوههای مرتفع و نامی در منطقه مانند سخناخ ، آلمالو ، سنگر سید عطا نام برد ، وجود اتحاد و همدلی میان مردم روستا و شهر نشینان باینچوبی بخصوص در مراسم فقدان و از دست دادن ها ، یکی دیگر از دلایل بزرگی نام باینچو در منطقه میباشد .

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان حسین‌آباد جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۵۶ نفر (۲۲۸خانوار) بوده‌است.

منابع[ویرایش]

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.