فدرال رزرو

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از بانک مرکزی آمریکا)
فدرال رزرو

Seal of the Federal Reserve System

Flag of the Federal Reserve System
مقرهاEccles Building، واشینگتن، دی.سی., U.S.
بنیان‌گذاری‌شده‌۲۳ دسامبر ۱۹۱۳ (۱۱۰ سال پیش) (۱۹۱۳-23}})
رئیسجروم اچ. پاول
بانک مرکزیایالات متحده آمریکا
واحد پولدلار آمریکا
USD (ایزو ۴۲۱۷)
نسبت نقدینگینسبت نقدینگی
نرخ بانکی0.15% to ۱٫۲۵٪
Interest rate target0.25% to ۰٫۵٪
Interest on reserves۰٫۲۵٪
Interest paid on excess reserves?Yes
وبگاهوبگاه رسمی

فدرال رزرو (به انگلیسی: Federal Reserve)، یا فد به معنی «ذخیرهٔ فدرال»، بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا است که در سال ۱۹۱۳ با هدف نظارت بر عملیات بانکی در این کشور تأسیس شد. این بانک با تصویب لایحه فدرال رزرو در سال ۱۹۱۳ در پاسخ به رشته بحران‌های مالی‌ای تشکیل شد که نیاز به کنترل مرکزی سیستم پولی را نشان داد.
این نهاد متشکل از ۱۲ بانک مرکزی به عنوان حامیان فدرال رزرو و از نظر قانون ایالات متحده آمریکا، خصوصی و مستقل محسوب می‌شود اما بخشی از تصمیمات دولتی بر فعالیت آن‌ها دخالت دارد.[۱][۲][۳][۴]
فدرال رزرو مسئول تدوین سیاست‌های پولی، پیگیری رسیدن به اشتغال کامل، تثبیت قیمت‌ها و رشد اقتصادی در آمریکا است.

ساختمان اصلی فدرال رزرو در واشینگتن دی‌سی.

مناطق بانکی ایالات متحدهٔ آمریکا[ویرایش]

بر اساس قانون مصوب کنگره ایالات متحده آمریکا در سال ۱۹۱۳، «ذخیره فدرال» تأسیس شد. بر اساس این قانون سرتاسر ایالات متحده آمریکا به ۱۲ منطقهٔ بانکی تقسیم می‌شود. کلیه فعالیت‌های بانکی این مناطق توسط شورای حکام فدرال رزرو کنترل و هماهنگ می‌شود.

ساختار فدرال رزرو[ویرایش]

بانک فدرال هم یک نهاد خصوصی و هم دولتی است. هیئت مدیره شامل یک سازمان دولتی است، در حالی که خود بانک‌ها مانند شرکت‌های خصوصی ساختار یافته‌اند – بانک‌های عضو سهام دارند و سود سهام دریافت می‌کنند.

از اوت 2019، رئیس فدرال رزرو[۵] جروم پاول است که از پنجم فوریه 2018 در این دفتر فعالیت دارد. او 16امین شخصی است که این سمت را به عهده داشته است و برای دوره 4 ساله خدمت خواهد کرد. قبل از انتصاب به سمت ریاست، آقای پاول از 25 ماه مه 2012 به عنوان عضو هیئت مدیره مشغول به کار بود. وی همچنین در حال حاضر به عنوان رئیس کمیته فدرال عملیات بازار باز فعالیت می‌کند و ناظر بر سیاست های پولی است.

ساختار سیستم رزروی فدرال هم خصوصی و هم عمومی است. به طوری که اگرچه نوعی ساختار دولتی محسوب می‌شود اما نیازی به بودجه عمومی ندارد و می‌تواند  مستقل از دولت نیز به کار خود ادامه دهد. سیستم رزروی فدرال از چندین لایه تشکیل شده است. بالاترین مقام این نهاد، هیئت حکام یا هیئت مدیره است که توسط رئیس جمهور منصوب می‌شوند. همچنین فدرال رزرو ۱۲ بانک منطقه‌ای دارد که در شهرهای سراسر کشور وظیفه نظارت بر بانک‌های تجاری خصوصی را بر عهده دارند. بانک‌های تجاری دارای مجوز ملی ملزم به نگهداری سهام بانک فدرال رزرو منطقه خود هستند و می‌توانند برخی از اعضای هیئت مدیره بانک مرکزی منطقه خود را انتخاب کنند.

به طور کلی فدرال رزرو از چهار جز‌ء اصلی تشکیل شده است. اول هیئت مدیره فدرال رزرو، دوم کمیته بازار باز فدرال، سوم دوازده بانک فدرال رزرو منطقه‌ای و چهارم بانک‌های عضو فدرال در سراسر کشور که هرکدام در درجات مختلفی از قدرت قرار دارند.

ریاست بانک مرکزی آمریکا[ویرایش]

کمیته بازار باز فدرال رزرو سیاست‌های پولی را تعیین می‌کند. این کمیته متشکل از ۱۲ عضو است که ۷ تن از آن‌ها برای مدت ۱۴ سال توسط رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا منصوب می‌شوند. به این ترتیب که هر دو سال و در ژانویه یکی از این اعضاء که دوره‌اش به پایان رسیده‌است جای خود را به کسی می‌دهد که به پیشنهاد رئیس‌جمهور و تأیید سنا انتخاب می‌شود.

۵ عضو دیگر شامل رئیس فدرال رزرو نیویورک (که عملیات بازار باز در آنجا انجام می‌گیرد) و چهار رئیس فدرال رزروهای منطقه‌ای دیگر هستند که به صورت دوره‌ای از میان ۱۱ فدرال رزرو منطقه‌ای باقی‌مانده انتخاب می‌شوند. رئیس‌جمهور از میان این ۷ نفر یک نفر را به عنوان رئیس فدرال رزرو و یک نفر را به عنوان نایب رئیس برای یک دوره چهار ساله انتخاب می‌کند. هیئت مدیره فدرال رزرو، رئیس و نایب رئیس هر یک از مناطق ۱۲-گانه را انتخاب می‌کنند.

هم‌اکنون ریاست فدرال رزرو را جروم اچ. پاول بر عهده دارد. جروم اچ. پاول ۶۴ ساله، جمهوری‌خواه و دانش‌آموخته رشته علوم سیاسی دانشگاه پرینستون است. وی مدرک حقوق خود را نیز در سال ۱۹۷۹ میلادی از دانشکده حقوق جورج‌تاون دریافت کرد. پاول سال‌ها در شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانکی مانند «دیلون» و «کارتیل» در رده‌های مدیریتی فعالیت کرده‌است.[۶]

بانک‌های فدرال رزرو[ویرایش]

شماره‌ها و ارقام آمده در جلوی هر بانک بر روی هر یک از اسکناس‌های صادرشده از هر کدام از این بانک‌ها قید می‌شود.

بانک فدرال رزرو حرف شماره وبگاه
بوستون A 1 /https://www.bostonfed.org
نیویورک B 2 http://www.newyorkfed.org/
فیلادلفیا C 3 http://www.philadelphiafed.org/
کلیولند D 4 http://www.clevelandfed.org/
ریچموند E 5 http://www.richmondfed.org/
آتلانتا F 6 http://www.frbatlanta.org/
شیکاگو G 7 http://www.chicagofed.org/
سنت لوئیس H 8 http://www.stlouisfed.org/
مینیاپولیس I 9 http://www.minneapolisfed.org/
کانزاس‌سیتی J 10 http://www.kansascityfed.org/
دالاس K 11 http://www.dallasfed.org/
سان‌فرانسیسکو L 12 https://web.archive.org/web/20100409104030/http://www.frbsf.org/

منابع[ویرایش]

  1. «تقسیم درآمد سود سهام و بودجه اضافی رزرو». سایت رسمی فدرال رزرو. دریافت‌شده در ۸ دسامبر ۲۰۱۸.
  2. «Structure of the Federal Reserve System». سایت رسمی فدرال رزرو. دریافت‌شده در ۸ دسامبر ۲۰۱۸.
  3. «سرنخ پرونده رشد دلار در دست بانک مرکزی آمریکا». اقتصاد نیوز. دریافت‌شده در ۸ دسامبر ۲۰۱۸.
  4. «نگرانی بانک مرکزی آمریکا از وقوع رکود در این کشور». اقتصاد آنلاین. دریافت‌شده در ۸ دسامبر ۲۰۱۸.
  5. «آشنایی با سازوکار بانک مرکزی آمریکا – فدرال رزرو (Fed)». یوتوفارکس.
  6. جروم پاول رئیس جدید فدرال رزرو چه می‌دانید؟[پیوند مرده]

حسین حمیدی نیا، " ایالات متحده آمریکا "، (دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی، تهران، ۱۳۸۲)، چاپ اول.