بازنشستگی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

بازنشستگی فرآیندی است که در آن فرد از فعالیت‌های حرفه‌ای خود دست می‌کشد.[۱] این مرحله می‌تواند به صورت کامل یا نیمه‌وقت باشد، که در این صورت فرد با کاهش ساعات کاری یا حجم کار به تدریج از شغل خود فاصله می‌گیرد. بازنشستگی معمولاً به دلیل سالخوردگی، مشکلات جسمی یا تندرستی صورت می‌گیرد. در این دوره، فرد بازنشسته از مزایا و حقوق بازنشستگی بهره‌مند می‌شود و پس از فوت، این حقوق ممکن است به وراث او تعلق گیرد.

مفهوم بازنشستگی در بیشتر کشورها یک پدیده نسبتاً جدید است که اولین بار در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم مطرح شد. پیش از آن، به دلیل امید به زندگی پایین و نبود سیستم‌های امنیت اجتماعی، بیشتر کارگران تا زمان مرگ به کار خود ادامه می‌دادند. در غرب، امپراتوری آلمان اولین کشوری بود که در سال ۱۸۸۹ (میلادی)، مزایای بازنشستگی را معرفی کرد.[۲] اکنون، بسیاری از کشورهای توسعه یافته دارای سیستم‌هایی برای پرداخت حقوق بازنشستگی هستند که عمدتاً توسط کارفرمایان یا دولت تأمین می‌شود. در حالی که در کشورهای کم‌تر توسعه یافته، حمایت از سالمندان بیشتر بر عهده خانواده است. امروزه، در بسیاری از جوامع، بازنشستگی به عنوان یک حق کارگر شناخته شده و موضوع بحث‌های ایدئولوژیک، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی گسترده است. در بسیاری از کشورهای غربی، بازنشستگی به عنوان حقی در قوانین اساسی ذکر شده است. زمان بازنشستگی بر اساس شرایط کاری و کشور متفاوت است.

تاریخچه[ویرایش]

بازنشستگی، یا عمل ترک شغل یا ترک کار پس از رسیدن به سن خاصی، از حدود قرن هجدهم وجود داشته‌است. پیش از قرن هجدهم، میانگین طول عمر انسان‌ها بین ۲۶ تا ۴۰ سال بود.[۱][۲][۳][۴] در نتیجه، تنها درصد کمی از جمعیت به سنی رسیدند که در آن مشکلات و نارسایی‌های جسمی مانعی برای کار می‌شد.[نیازمند منبع] کشورهای غربی در اواخر قرن نوزدهم و قرن بیستم شروع به اتخاذ سیاست‌های دولتی در مورد بازنشستگی کردند.[۵]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ Galor, Oded; Moav, Omer (2007). "The Neolithic Revolution and Contemporary Variations in Life Expectancy" (PDF). Brown University Working Paper. Retrieved 12 September 2010.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Galor, Oded; Moav, Omer (2005). "Natural Selection and the Evolution of Life Expectancy" (PDF). Brown University Working Paper. Retrieved 4 November 2010.
  3. "A millennium of health improvement". BBC News. 27 December 1998. Retrieved 4 November 2010.
  4. "Expectations of Life" by H.O. Lancaster (page 8)
  5. Weisman, Mary-Lou (1999), "The History of Retirement, From Early Man to A.A.R.P.", The New York Times, retrieved 23 December 2016

برای مطالعه بیشتر[ویرایش]