گذرگاه مرزی بیله‌سوار

مختصات: ۳۹°۲۳′۲۲٫۸۸″ شمالی ۴۸°۲۱′۴۰٫۹۹″ شرقی / ۳۹٫۳۸۹۶۸۸۹°شمالی ۴۸٫۳۶۱۳۸۶۱°شرقی / 39.3896889; 48.3613861
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از بازارچه بیله سوار)

گذرگاه مرزی بیله‌سوار یا بازارچه بیله‌سوار یا گمرگ بیله‌سوار در استان اردبیل، شهرستان مرزی بیله‌سوار مغان واقع شده‌است.[۱] فاصله گمرک بیله‌سوار از مرکز استان اردبیل ۱۵۹ کیلومتر و تا نزدیک‌ترین فرودگاه ۵۰ کیلومتر است؛ و فاصله تا باکو، پایتخت کشور جمهوری آذربایجان حدود ۱۳۰ کیلومتر است.

این گمرک یکی از دو گمرک مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان است. قدمت این گمرک به بیش از ۲۰۰ سال می‌رسد که در زمان اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی برای مدتی تعطیل شده و بعد از استقلال جمهوری آذربایجان دوباره فعال شد. فعالیت این گمرک شبانه‌روزی است.[۲]

بازارچه مشترک بین بیله سوار ایران و کشور آذربایجان به صورت نیمه‌تعطیل بوده ولی بازارچه گمرک در سه فاز فعال بوده و هر روز هزاران نفر را از نقاط مختلف برای داد و ستد به این شهرستان می‌کِشد.[۳] عمده اجناس ارائه شده در این بازارچه لباس زنانه و کت و شلوار مردانه و لوازم آرایشی و بهداشتی است.

ورود به ایران برای آذربایجانی‌ها بدون صدور روادید صورت می‌گیرد؛ ولی برای ایرانی‌ها وجود روادید (ویزا) الزامی است. ساکنین و متولدین شهرستان بیله‌سوار می‌توانند با جواز گذر مرزی ۴۵ کیلومتری بدون داشتن روادید تردد نمایند.

پایانه مرزی


منابع[ویرایش]

  1. «پایانه مرزی بیله سوار جزو پنج مرز برتر کشور». خبرگزاری باشگاه خبرنگاران. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۹-۱۲.
  2. «گمرکات مرزی آستارا و بیله‌سوار ۲۴ ساعته می‌شوند». negahiran.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۹-۱۲.
  3. «تردد روزانه ۲ هزار مسافر از پایانه مرزی بیله‌سوار». خبرگزاری باشگاه خبرنگاران. دریافت‌شده در ۲۰۱۷-۰۹-۱۲.